Recension: Yu, An; Efterklang; 2022

I världsdelsutmaningen med Kulturkollo har vi i mars och april rest till Asien. Därför har jag passat på att slå ihop tvåutmaningar. Jag ska läsa alla böcker från Tranans bokprenumeration som jag har olästa och nu betar jag av de asiatiska. An Yus bok Efterklang har blivit liggande lite väl länge, så det var sannerligen hög tid att läsa den. Boken är översatt från kinesiskan av Anna Gustafsson Chen.

Song Yan har gett upp ett liv som konsertpianist för att gifta sig. Hon längtar efter barn. Något sådant verkar maken inte varit särksillt intresserad av. han verkar ärligt talat inte speciellt intresserad av Song Yan heller. Istället får hon hänga med hans mamma, som flyttat in hos dem. Hon längtar efter barnbarn. Samtidigt får Song Yan mystiska paket med svampar skickade till sig och hon ger sig ut för att leta reda på den som skickar dem.

Jag tror att jag skytt den här boken för att den innehåller övernaturliga delar med svampar som helt plötsligt är överallt, för det är inslag jag inte brukar gilla och heller inte gillade i den här. Jag tyckte att boken var fin och sorglig och jag ville verkligen veta hur det skulle gå för Song Yan och om hon skulle ta upp sin musikkarriär. Jag blev dock besviken mot slutet av boken. Hela svampgrejen föll platt, allt blev bara rörigt och boken blev helt ointressant.

Jag vet inte var det är med vissa böcker. De börjar bra och engagerande och blir sen bara konstiga. Det här är den andra sådan bok jag läser i år (den första var Spricktand). Det behöver kanske inte tilläggas att jag var lite besviken. Det började ju så bra och hade sådan potential. Är det kanske så att det ibland blir en för stor kulturkrock?

Jag ska bygga några blommor, lilla mamma

Jag läser en del i dessa dagar, men mest min tyska deckare som inte är så spännande för er att läsa om, då få av er kommer att kunna läsa fler än två böcker. Vad jag gör desto mer är att bygga med lego. Inför påsk har vi fint påskrelaterat lego som vi bygger upp varje år (samma sak gör vi till jul), men nu är det nedmonterat igen och då går jag över till blomsterlegot.

Jag älskar att bygga med lego och dessa blomsterlego är ju helt ljuvliga att ha framme. Blommor av äkta vara är såklart alltid att föredra, men de bli snabbt dåliga och det är inte alltid man hinner köpa nya och då är det fint att även ha några framme av lego. De blir bara dammiga och det är ju lätt att åtgärda.

Jag har flera legoblommor i krukor, där själva krukan också byggs i lego och ibland där jorden är i form av lösa legobitar. Just nu bygger jag buketter. Jag har många olika och mixar och matchar. På bilden ovan ser ni till höger en sommarbukett som jag jobbar på och som innehåller delar från flera olika byggsatser. I mitten ser ni två byggsatser av en mindre maskros-bukett (som jag verkligen älskar, en perfekt matbordsdekoration) och längst till vänster en tulpanbukett som är som den är tänkt.

Jag har även byggt upp en ny rosa rosbukett, som känns lite mer vinterbetonad. Jag brukar ha en bukett röda rosor runt alla hjärtans dag och denna är samma, fast rosa. Det var en födelsedagspresent från mamma. Nu tänkte jag ta ner några av rosorna och behålla några och sedan bygga upp en helt rosa bukett. Det finns rosa gerberor och japanska körsbärsblommor i andra byggsatser som jag tänkte kombinera med. Jag hoppas att det blir fint.

Förut har jag fått en byggsats i julkapp eller födelsedagspresent och byggt upp den och haft den framme tills jag tröttnat. Nu har jag så många olika byggsatser att jag kan tänka helt nytt. Det är så roligt. Medan dottern sitter och bygger sina Harry Potter-miljöer kör jag hårt på blomsterlegot. Det är bra att jag har fått pli på att ta ner det jag tröttnar på, för det är roligt att plocka fram lego jag redan byggt och bygga upp det igen. Jag tycker också om att matcha efter säsong. Nu satsas det på vår- och sommarblommor. I höst har jag ett bonsaiträd i höstfärger som väntar på mig.

Vad tycker ni om buketterna, blir ni inte sugna själva? (Och NÄR ska jag känna att jag har råd med denna?)

Recension: Stern, Anne; Die Lichter der Stadt; 2023

Då var det dags för bok nummer sex, Der Lichter der Stadt (Stadens ljus), i Barnmorskan i Berlin, eller Fräulein Gold som serien heter på tyska. Jag har gått all in i vår och läser hela serien på tyska. Två böcker i serien finns på svenska, men efter det är det tyska som gäller. Vad jag har förstått finns serien inte heller på engelska.

Hulda Gold är nu mamma och livet som ensamstående är besvärligt, men inte omöjligt. Hennes pappa har kommit hem från sin resa och är oerhört glad över att vara morfar och skjuter gärna till pengar. Hennes svärföräldrar har krupit till korset och även om de och Hulda inte har någon varm relation, hjälper de Hulda. De har även gett henne pengar till en egen lägenhet. Det är den döda fästmannen Johans syster, som sett till att föräldrarna tagit ansvar för Johans barn.

I Die Lichter der Stadt går Hulda på sitt ex Karls bröllop och där träffar hon Max, som blir hennes nya kärlek. Max är gift med en lesbisk kvinna och längtar också han efter kärlek. Deckarhistorien i boken handlar om en ung skådespelerska med trassliga hemförhållanden, där Hulda tvingas till att ta ett jobbigt beslut. Vi får också lära känna kriminalkommissarien Irma, som är en kul bekantskap. Dessutom intressant att kvinnor fick vara poliser i Tyskland vid den här tiden, något som skulle dröja länge innan de fick i Sverige.

Kulturkollo: Just nu i april 2026

Just nu

Nu snöar det. Typiskt att det har varit jättefint nästan hela mars och nu när det äntligen är påsk, så snöar det. Vårt hus är påskpyntat och jag och dottern har byggt blomsterlego och påsklego som förberedelse. När barnen har lov efter påsk, kommer den ju lite abrupt och det känns som att vi inte hunnit förbereda oss ordentligt. Idag får ni en lägesbreskrivng som vi gör på Kulturkollo första lördagen i månaden.

Glad påsk!

Just nu läser jag lite allt möjligt och har inte fastnat för något. Jag läser mig igenom mina Trananprenumerationsböcker jag har olästa, men vissa känns nu olästa av en anledning. Jag hoppas på att hitta något riktigt bra att varva med.

Just nu lyssnar jag på Barnmorskan i Berlin. Jag fortsätter min lyssning på tyska, men nu är jag snart klar och kommer att behöva något nytt för mina jobbresor.

Just nu tittar jag på Shetlands. Det är så bra, men så synd att det är över så väldans fort. Jag funderar på att kanske se om serien från början. Det skulle kunna vara ett projekt. Tycker att Calder är en mycket bra ersättare till Perez och stör mig inte alls på bytet.

Just nu njuter jag av ledighet. Det var väldigt välbehövligt.

Just nu längtar jag efter finare väder igen. Jag vill kunna sitta ute på min altan, påta i trädgården och köpa blommor till rabatter och krukor.

Glad påsk 2026
Påskpynt 2026.

Turbulens på jobbet och Londonplanering – marssummering 2026

Jag och Selma en morgon i mars 2026
Jag och Selma en morgon i mars 2026.

Jag jobbar på Liberalerna. Som ni förstår har se senaste veckorna varit oerhört turbulenta. Känslorna har gått upp och ner och energinivån likaså. Jag har både varit stressad och ledsen och skrattat och tuffat på som vanligt, allt på samma gång. Jag mår i det stora hela bra och samtidigt som det är jobbigt, är det också roligt.

Mycket har satts på paus i mars eftersom jag inte haft mycket energi kvar till annat. Men vi har i alla fall fått tummen ur och bokat vår resa till London. Vi har surfat på sevärdheter och funderat ut vad man hinner och orkar på fem dagar. En dag är helt vigd åt Harry Potter-museet utanför London. Det är bokat och klart. Sedan vet vi att museer som National Gallery och British Museum är gratis, men de måste också bokas, så vi behöver fundera över när det passar.

Nu är det snart påsk och jag ser fram emot lite ledighet. Sedan är det full fart i flera veckor med helgarbete, så jag behöver verkligen vilan. Har bestämt med brorsan att vi delar upp det lite så att det blir middag hos dem på långfredagen och hos oss på påskafton.

Min läsning

Jag har lyssnat på tyska ljudböcker och försökt läsa ikapp mina Tranan-prenumerationsböcker. Det har inte gått i något rasande tempo, men jag har heller inte helt slutat att läsa, som det kan bli i stressiga perioder. Jag ligger fortfarande efter mitt årsmål, men det brukar ordna upp sig på semestern.

Världsläsning 2.0

Jag valde att göra en mer omfattande världsläsning i2025 och den är uppdelad i fem delar. Jag ska läsa mer på andra språk och läsa de böcker jag har hemma. Läs mer om den här. Jag kör samma 2026.

Länder

Jag ska läsa från 40 länder under 2026 och läste från tre nya länder i mars:

  • Vietnam
  • Japan
  • Turkiet
Världsdelar – en utmaning tillsammans med Kulturkollo

Jag ska läsa en bok från varje världsel under året och det ska jag 2026 göra tillsammans med Kulturkollo. Där läser vi från en världsel under två månader. Mars och april är Asien och jag läser lite fler böcker från Asien nu, än jag läste från Afrika. Jag har läst Lotusskorna av vietamesiska Jane Yang, som har rötter i Kina. Jag passar också på att läsa de böckerna från min Tranan-prenumeration som jag har olästa och som är från Asien. Jag läser just nu Tillbaka till Haifa och andra berättelser från Palestina av Ghassan Kanafani från Palestina, men den är ganska tråkig så jag varvar med annat. Heaven av japanska Mieko Kawakami ha jag läst och skrivit om och Efterklang av kinesiska An Yu har jag påbörjat.

Språk

Jag läser på fem språk och i mars läste jag på svenska och tyska.

Tranan

Min prenumeration på Tranan-böcker ska läsas i sin helhet och i mars läste jag första novellen/kortromanen i Tillbaka till Haifa och andra berättelser från Palestina av Ghassan Kanafani. Jag läste Heaven av Mieko Kawakami, som jag nämnde ovan och påbörjat Efterklang av An Yu. Sameproblemet av norska Kathrine Nederjord kom med posten och om jag kan låta den vara, spar jag den nog tills det är dags för Europa.

Karavan

Jag skulle läsa mer i mina nummer av Karavan under 2025 och tänkte att det får gälla för 2026 också. Läste dock inget i mars.

Bokcirkel

Vi läser är Tillbaka till Haifa och andra berättelser från Palestina av Ghassan Kanafani från Palestina.

Recension: Özlü, Tezer; Barndomens kalla nätter; 1980

Jag ramlade över Barndomens kalla nätter av turkiska Tezer Öslü på Storytel. När jag glömt mina hörlurar på jobbet, valde jag att börja läsa den. Den tog en resa till och en resa från jobbet att läsa. Boken är från 1980 och författaren avled i cancer 1986. Barndomens kalla nätter räknas som en klassiker i den turkiska litteraturen och Weyler förlag gav ut den på svenska 2024.

Barndom och utforskande av kroppar och sexualitet. Senare vuxenliv med psykisk ohälsa och slussades mellan olika psykiatriska kliniker. Huvudkaraktären tar oss med till Istanbul, Berlin och medelhavskusten. Hon är rädd för att bli galen och hon är rädd för andra som är galna. Hon gifter sig. Hon lägger in sig själv. Hon återvänder hem. På Weylers webbplats kan vi läsa om boken att författaren skriver på en labyrintisk prosa och det är så vi läser. Det går från Istanbul, via Berlin och i tankarna Paris, tillbaka till Istanbul.

Det är svårt att beskriva handlingen i boken och den var kanske inte heller det viktigaste. Trots att det låter rörigt, drogs jag in i handlingen direkt och mer eller mindre sträckläste boken. Den är oerhört fascinerande och språket är fantastiskt. Jag älskade första delen med flickornas utforskande av sexualiteten. Den andra delen var också mycket bra och det var lätt att känna skräcken för galenskapen hos huvudpersonen.

Recension: Stern, Anne; Die rote Insel; 2022

Bok nummer fyra i bokserien Barnmorskan från Berlin finns inte på svenska. Den tyska titeln är Die rote Insel, Den röda ön, och jag lyssnade på den på Storytel på tyska. Mitt projekt den här våren är att läsa fler ljudböcker på tyska och den här serien är perfekt lämpad för det då den inte är så avancerad.

Året är 1926. Barnmorskan Hulda Gold är nu gravid med sin döda fästmans barn och hon har både fått sparken från sjukhuset där hon arbetade och blivit utslängd från pensionatet där hon bodde, allt för att hon är gravid och ogift. Hulda Gold låter sig dock inte slås ner så fort, men när hennes rika pappa bestämmer sig för att resa runt i Israel försvinner även utvägen att be honom om pengar. Hon går till sin bekant, läkaren Greta, och får jobb och husrum hos henne. Hon jobbar i den del av Berlin som kallas den röda ön. Här bor det många kommunister som är beredda att slåss för sin sak och många är fattiga.

Stämningen i Berlin, som varit bättre under förra boken, är nu åter orolig. Slagsmål mellan kommunister och nazister blir allt vanligare och staden är oerhört polariserad. Huldas ex och vän Felix har gått med i nazistpartiet, medan tidningshandlaren Bert fortfarande hoppas på en stabil demokrati i landet. I boken får vi också följa den före detta polisen Karl, som också han är Huldas ex, och hans nya liv som detektiv. Karl har hittat sin far, vilket glädjer honom, men fadern är kriminell och drar in Karl i sina affärer. Det blir en kamp för Karl att hålla sig utanför, samtidigt som han är beroende av faderns pengar.

Det är inte längre så mycket av deckarhistorier. Den historia vi får om mord i de röda kvarteren är varken spännande eller engagerande, så jag minns den knappt såhär några veckor senare. Jag sträcklyssnar på alla böcker så det är ibland lite svårt att komma ihåg vad som hände i vilken bok. I den här är Hulda utstött och fattig. Hon får hjälp av Grete, men hon är varken trevlig eller någon att luta sig mot. En annan lösning måste till när barnet kommer. Det var alla besök från vännerna vid Winterfeldtplatz som gjorde att jag läste vidare. Det och att hon kanske, kanske, kanske skulle hitta tillbaka till Karl.

Recension: Kawakami, Mieko; Heaven; 2009

Heaven

Jag läser just nu mycket från min bokprenumeration från Tranan. Heaven av japanska Mieko Kawakami kom i höstas och eftersom det är asiatiskt tema i världsläsningen med Kulturkollo, passade jag på att läsa den. Jag kommer att fortsätta mer fler asiatiska böcker som jag har oläst hemma. Vibeke Emond har översatt boken till svenska från japanska.

En skelögd pojke är extremt mobbad och blir slagen, sparkad och förnedrad i skolan varje dag. En dag får han ett brev från en klasskompis, en tjej som utsätts för samma saker som honom, där hon säger att hon är hans vän. De utvecklar en vänskap och försöker ta sig igenom vardagen tillsammans. De kan inte hjälpa varandra när våldet bryter ut, men de finns där för varandra och sopar upp spillrorna efteråt.

Boken handlar om mobbingens mekanismer och varför det inte går att ta sig ur. Pojken får möjlighet att prata med en av sina mobbare, som säger att han inte blir mobbad för sin skelögdhet, utanför att de helt enkelt kan mobba honom och de har roligt när de gör det. Inte svårare än så. Svårare för pojken att acceptera. Det gör att han får fundera mycket på sina ögon och vad det är som orsakar vad. Hans vän går längre in i en depression och slutar tvätta sig och slutar äta, vilket kommer att öka på mobbingen mot henne.

Det är en hemsk bok på många sätt, men ändå fin i den udda vänskapen. Japansk litteratur är ofta mycket inre tankar och inte sällan står udda personer i centrum. Det är inget förskönat och Heaven är definitivt inte något kärlekshistoria. Det är ett jobbigt tema och även om boken var lättläst, var det svårt för mig att ta den till mig.

London, baby!

Preggo i London 2011

Vi ska åka till London i sommar! Efter förra årets omfattande rundresa på Balkan, kände vi att vi ville göra en kortare resa och valet föll på fyra nätter i London. Resa kommer att inkludera ett besök på Harry Potter Studios. Hela familjen är mycket taggade. På bilden ovan har jag Hugo i magen och året är 2011. Senast jag var där hade jag Selma i magen och det var 2015. Om man inte räknar som foster, är det första gången mina barn kommer till England.

Jag älskar att upptäcka städer med mina barn och ju äldre de blir, desto roligare saker kan man göra med dem. Harry Potter gillar hela familjen, så det besöket är inte bara för dem. Dock har vi lovat ett åk i någon rutschkana som tydligen ska vara superhäftigt. Jag kommer inte att ta reda på vad jag tycker om det, men maken har lovat att göra det så båda får åka (förälders närvaro var tydligen nödvändigt för den yngsta). Men det finns fler saker vi kan göra som är roliga, även för oss.

När jag frågade Hugo vad han ville göra förutom Harry Potter så svarade han British Museum. Jag tappade nästan hakan, för jag trodde att du skulle krävas endel övertalning för att få med ungarna dit. Eftersom vi var beredda att ta en sådan fajt, kommer vi att ta den för National Gallery istället. Eller Tate.

Waterstones är en nödvändighet för mig i London. Jag sökte på manga på deras hemsida och skickade länken med träffarna till Hugo. Nu kräver han ett besök där. Jag är så otroligt smart! Tyvärr kan jag inte göra detsamma gällande Fortnum & Mason, för inget barn gillar te, men det ligger ju nästan vägg i vägg med Waterstones, så jag är inte så orolig för att komma hem utan superdyrt te i bagaget.

Jag har också bespetsat mig på ett besök i Houses of Parliaments shop. Där kan man nämligen köpa små suffragetter till julgranen och det är precis de pynt som saknas i vår gran. Shoppen ligger vid Big Ben, så det behövs ingen extra omväg dit. En annan shop jag gärna skulle besöka är ABBA Voyage-shoppen. Arenan ligger utanför stan, men bara en kort promenad från den där rutschkanan jag nämnde. Men ändå långt ifrån säkert att jag får en möjlighet att gå dit. Jag kommer inte att slåss för det (hellre slåss jag för att rutschkanan är en dålig idé).

Det ska verkligen bli kul att åka till London och det är väldigt länge sedan jag var där och sov över natt och inte var gravid. Nu ska vi njuta av uteserveringar och öl och mysiga London-kvarter på kvällarna. Vi bor mitt emellan Camden och Islington och båda ställena är väldigt trevliga. Vi håller tummarna för fint väder!

Bokutmaningar brukar vara min grej när jag åker någonstans, men England är ju inte så speciellt. Kanske ska jag leta reda på någon Londonbok man borde läsa. Har ni några sådana tips?

Recension: Yang, Jane; Lotusskorna; 2025

Kulturkollo kör i år världsdelsutmaningen, som går ut på att fokusera på en världsdel två månader i sträck. Mars och april är Asien och första asiatiska boken jag läser är Lotusskorna av Jane Yang, som kom förra året på Historiska Media. Författaren är född i en kinesisk enklav i Vietnam, men bor idag i Australien. Boken behandlar kinesiska vidskepelser från förra sekelskiftet och sådana kinesiska berättelser har författaren fått med sig under sina uppväxt.

Det är i slutet av 1800-talet i södra Kina. Lilla blomma säljs som slav till en fin familj när hon är sex år gammal. Hon ska tjänstgöra som muizai, en tjänarinna åt en blivande fin dam. Det var på den tiden vanligt att få en muizai i tidig ålder, som följde med hela livet. Lilla blomma har fått gyllene liljor, bundna fötter, av sin mamma för att hon ska bli mer attraktiv på äktenskapsmarknaden. I slavkontraktet finns det en klausul om att hon ska få gifta sig.

Linjing är flickan som får en muizai vid sex års ålder. Hon har inte själv fått gyllene liljor än och när pappan får ett äktenskapserbjudande som får fart på hans karriär, sätter han stopp för fotbindandet. Den blivande makens far är nämligen västorienterad och tycker att sedvänjan med att binda fötter är förlegad. Så kommer det sig att Linjing kommer att behålla sina stora fötter. Lilla blomma kan givetvis inte ha gyllene liljor när hennes härskare inte har det, så efter två år, får hon återställa sina fötter, som redan är förstörda av bindandet. Lilla blomma kommer dock att kunna gå tämligen obehindrat igen.

Lilla blomma är allt Linjing inte är, smart och duktig, och Linjing kan inte sluta att irritera sig på sin muizai. Därför ser hon till att klausulen om äktenskap försvinner och att Lilla blomma fortsatt kommer att vara bunden till att tjäna henne. Lilla blomma är duktig på att brodera och hon är mycket intelligent och Linjing hoppas att hon ska kunna hjälpa henne i det kommande äktenskapet. Dock kommer en skandal att ändra livet för dem båda.

Lotusskorna är skriven av en person som fått historierna från förra sekelskiftet berättade för sig av släktingar. Hon har försökt att ge människor från förr en gestaltning och liv. Hon beskriver sedvänjan med att binda fötter från flera perspektiv och även om Lilla blomma förstår att hon går bättre med stora fötter, vet hon också att små fötter hade gett henne en större möjlighet att gifta sig.

Frihet står i centrum i den här boken, vilket jag uppskattar mycket. Lilla blomma vill ha frihet, något som Linjing inte kan förstå. Hon ömson vill skada Lilla blomma för att hon är så duktig och smart, ömsom vill erbjuda henne ett som hon ser det bättre liv. Lilla blomma önskar bara vara fri. Det är en fin berättelse om en värld som är männens. De kuvar kvinnor på många olika sätt; genom orimliga skönhetsideal, krav på äktenskap och genom att godtyckligt bestämma när en kvinna har rätt att avgöra något som angår henne. Boken ska läsas som en saga med historiska influenser och som sådan är den trevlig och snabbläst.