Kulturkollo: Just nu i juni 2024

Just nu

Första lördagen i varje månad betyder Just nu på Kulturkollo. Nu är jag en del av redaktionen och då lite mer noga med att hänga på. Det är otroligt spännande att få vara en del av det här gänget och nästa helg är vi på kollokonferens. Jag hoppas att det blir en spännande helg, även om den kommer mitt i en minst sagt intensiv period i mitt jobb- och familjeliv.

Just nu läser jag Det åttonde brevet av georgiska Nino Haratischwili, som jag läser inom ramen  för min EU-läsning av kandidatländerna. Jag läser också den tyska serieboken Irmina som jag nu kommit in i och tycker är mycket bra.

Just nu lyssnar jag på Hans Christian Cars självbiografiska bok om hur han lärde sig att flyga 1965 för att åka och hämta hans östtyska flickvän Isolde i Tjeckoslovakien för att smuggla henne till väst. Hans Christian skriver ibland för tidningen jag jobbar på och vi har ganska tät kontakt. Jag är dessutom väl bekant med hans bror Hadar Cars, som bland annat varit handelsminister och suttit i Europaparlamentet för Folkpartiet.

Just nu tittar jag på Första dejten och Gift vid första ögonkastet. Jag tittade på Bridgerton, men det roliga var över så fort. Nu väntar jag spänt på säsong 3 del 2.

Just nu längtar jag efter semester. Klyschigt ja, men det gör jag,. Det dröjer dock länge så kanske ska jag säga barnens sommarlov istället. Jag älskar mitt jobb, men det är allt kring deras skolgång som får det att bli mer vardag. Jag kan ta en dag ledigt om jag vill, men det hjälper ju inte så mycket om jag ändå måste upp och få barnen till skolan eller hämta den lilla när skolan är slut. Dessutom är barnen extremt skoltrötta vid det här laget och en paus för dem kommer innebära ett lyft för hela familjen.

Just nu njuter jag av värmen. Det är underbart med sommar och även om jag tycker att det gick lite väl fort mellan snöblandat regn och 20 grader, så njuter jag likväl.