
Idag är det 30 år sedan jag tog studenten. Det är ju helt sjukt när man tänker på hur lång tid det har gått, samtidigt känns det faktiskt som väldigt längesedan. Jag tittar på bilderna och ser halsbandet. Det är från min farmor, som min pappa valt på en resa till Florens (det står i fodralet de ligger i). Det är inte värdefullt, men det har högt affektionsvärde. Matchande örhängen finns också, som vi fick göra om eftersom farmor inte hade hål i öronen. Senast jag bar dem var på min brors bröllop i februari.
Idag skulle jag aldrig i livet bära en axelbandslös klänning. Man kan säga att jag blev vis av erfarenhet just den studentbalen. Känningen har min mamma sytt och jag var väldigt noga med hur den skulle se ut. Fruktansvärd att ha på sig dock. Studentklänningen är också sydd efter mina önskemål.
Roligt att se fotona igen och tänka tillbaka på den dagen. Då var jag full av hopp inför framtiden och såg fram emot att flytta till Göteborg på hösten. Jag hoppades att det skulle bli roligare än roligast och på många sätt var den tiden en av de bästa tiderna i mitt liv. Det är inget fel på det liv jag lever nu och jag tyckte att det var fantastiskt att träffa kärleken och starta ett liv tillsammans, men den där första tiden som student på ett universitet och boende i studentkorridor var något visst ändå.
Jag har kontakt med flera kompisar från min klass, men mest pratar jag med med G och L, som var dem jag ringde dyra rikssamtal till länge efter att jag flyttat till Göteborg och de till Lund och Oslo. G blev kvar i Lund och senast vi pratade i telefon var några veckor sedan. Det finns fler från klassen och skolan som jag träffar då och då, bland annat A som alltid är på bokmässan och C som ringer ibland.



















