Recension: Olausson, Sara (red); Kvinnor ritar bara serier om mens; 2014

Kvinnor ritar bara serier om mensI sitt radioprat 2013 sa Liv Strömquist att en manlig serietecknare sagt till henne att han inte läser kvinnor eftersom ”kvinnor ritar bara serier om mens”. Citatet har retat upp många seriemakare och Sara Olausson tog initiativet till antologin som fick heta just Kvinnor ritar bara serier om mens (Kartago).

Serierna handlar om just mens och är en direkt provokation mot alla de män som tror att kvinnor bara kan prata om mens. Det är också en hyllning till kvinnokroppen och ett synliggörande av vilka problem många kvinnor lider av i det tysta. Serierna handlar bland annat om endometrios, pms, mensskydd och skam över sin kropp. Vissa är roliga och andra är sorgliga. Bland för mig kända serietecknare kan nämnas förutom redaktören; Lina Neidestam, Hanna Gustavsson, Elin Lucassi, Stina Hjelm och Karolina Bång. Hejlm står oläst i bokhyllan och jag ser fram emot att läsa mer av henne nu.

Igenkänningsfaktorn är på flera håll hög, men själv har jag inte haft något som kan liknas vid pms och jag är hyfsat förskonad från mensvärk även om jag led av det när jag var yngre. För egen del lider jag bara av mängden och efter ha läst boken kommer jag springa och köpa en menskopp bums. Vissa serier i antologin är mycket bra och andra är mindre bra. Boken är på det stora hela uppfriskande och rolig och både män och kvinnor borde läsa den för att få sig en och annan tankeställare.