Recension: Kang, Han; Jag tar inte farväl; 2021

Jag tar inte farvälIdag konfererar vi om Han Kangs Jag tar inte farvälKulturkollo, som ni kan läsa här. Här kommer min recension av boken. Jag läste boken som ebok på Storytel och den är utgiven på Natur och Kultur, som hennes tidigare böcker på svenska. Boken gavs ut i år på svenska och 2021 i Sydkorea.

Gyeongha är författare som skrivit om en massaker som skedde på en Jeju i Sydkorea 1948-49. Hennes vän Inseon ligger på sjukhus och berättar för Gyeongha om sin mamma och den hemlighet hon burit på. Det handlar om massakern och Inseon och Gyeongha åker gemensamt till Jeju för att titta igenom saker Inseon hittat efter sin mamma. Samtidigt mår Gyeongha mycket dåligt och har svårt att bli kvitt sina drömmar.

Jag tar inte farväl är en vackert skriven bok om något fruktansvärt. Jag har läst flera av Han Kangs tidigare böcker och tyckt att hon skriver i mitt tycke lite väl obehagliga böcker. I Jag tar inte farväl balanserar hon eländet och det vackra poetiska språket bättre och jag sugs in i historien och måste inte hela tiden värja mig för det fruktansvärda. Ändå kommer Inseons mor som måste stryka bort snö från döda människors ansikten i jakt på sin familj, stanna som ett obehagligt minne från boken.