Kultursvep: Galenskaparna och After Shave samt kulturnotiser

Kulturnyheter

Nu är det fredag igen och tanken är att jag varje fredag ska bjuda er på ett kultursvep om vad jag har gjort på andra sajter. Den här veckan har jag varit produktiv och skrivit mycket kultur i NU. Den här veckan har ett tryckt nummer av tidningen kommit ut och jag har samtidigt skrivit för webben.

Lång artikel

Galenskaparna i NU

I julklapp fick jag boken Galenskaparna och After Shave – ogräset i den svenska underhållningsrabatten av min man. Jag kom på att det vore toppen för NU:s läsare att få lite västsvensk kultur i tidningen, så jag läste boken och pratade med en av författarna, Henrik Jutbring. Kalle Lind är den andra författaren och boken är utgiven på Forum. I veckans tryckta nummer av nu finns ett uppslag om underhållningsgruppen.

Jag fokuserade något på den politiska biten, som blev tydligare med åren och som väl kulminerade när Claes Eriksson vann mot TV4 och fick rätt i att ingen har rätt att sända hans verk med reklampauser. Henrik Jutbring berättade för mig om historien bakom varför Claes Eriksson valde att föra in mer politik och värderingar i sina verk:

Upprinnelsen var egentligen låten Husvagn, som han slängde ihop på – som han säger själv – fem minuter i samband med husvagnssemester på Öland 1979. Låten fick stort genomslag i och med Macken. Det blev kanske ensemblens mest kända låt och det fick Claes att reflektera över kraften i att nå ut via sina verk.
Det finns politiska inslag i flera produktioner. Ibland har det varit tydligare, ibland har det varit mindre tydligt, men helt klart har Claes velat använda sin plattform för att sätta fokus på värderingar som han tycker är viktiga.

Kulturnotiser i NU

Joyce Carol Oates

tidningen NU har jag gjort ett antal kulturnotiser där den mest intressanta för Feministbiblioteket är att Joyce Carol Oates kommer till bokmässan. Det är såklart otroligt roligt, även om jag misstänker att det kommer att bli hemskt svårt att få plats på det seminariet.

Jag har också uppmärksammat att Svinesundskommittén har gett ut en antologi om pandemin och gränsområden, något jag skrev om i NU redan förra sommaren.

Jag skrev också om Lina Nordquist boksläpp på Gamla Stans bokhandel, som jag också skrev om här.

Baktankar

Jag skriver då och då en kåseriartad text som kallas Baktanken. Den här veckan handlar det om en uppdatering i Pokémon Go och för två veckor sedan skrev jag om mina barn som nördat ner sig i Harry Potter.