100 böcker för unga på Kulturkollo

BöckerKulturkollo har listat 100 böcker för unga och som vi kan rekommendera ungdomar att läsa. De har haft som ambition att blanda gammalt och nytt. Jag välkomnar verkligen initiativet, för som jag har skrivit här förut så tenderar ofta tips till ungdomar att handla om vad vi själva läste och gillade utan reflektion om ifall boken har åldrats med värdighet eller inte. När BBC skulle lista världens bästa barnböcker härom veckan så var den senaste från 1968, vilket också är ganska typiskt och visar att vi inte riktigt hänger med i tiden. Det finns nyskriven bra ungdomslitteratur och den bör vi också kunna tipsa våra barn och ungdomar om!

Några av mina favoriter finns med på listan:

Suzanne Collins – Hungerspelstriologin

Vilja-Tuulia Houtarinen – Ljus ljus ljus

Michelle Magorian – Godnatt mister Tom

Melina Marchetta – Jellicoe Road

Sofia Nordin – Det händer nu

Christine Nöstlinger – Flyg ollonborre, flyg

Och så några författare där jag har läst andra böcker:

Maria Gripe

Sonya Hartnett

Hanna Jedvik

Michelle Magorian