Recension: Villiers, Karlien de; Meine Mutter war eine schöne Frau; 2006

Meine Mutter war eine schöne FrauJag har återigen besökt Serieteket i Kulturbiblioteket och hittat en fantastisk bok på tyska, Meine Mutter war eine schöne Frau av Karlien de Villiers. Titeln betyder Min mamma var en vacker kvinna och är översatt till tyska från afrikaans. Mig veterligen finns den inte tillgänglig på engelska, men väl på franska och spanska om man hellre läser det än tyska.

Karla är född 1975 i Sydafrika och hon är uppvuxen i en dysfunktionell familj, som blev än mer dysfunktion eller först föräldrarnas skilsmässa och sedan moders cancer. Tiden för uppväxten var mitt under apartheid och i alla fall mamman var oerhört rasistisk. Karla och hennes syster fick ständigt höra att svarta och vita var olika varandra och inte menade att leva sida vid sida.

Jag blev oerhört berörd av boken och illustrationerna. De två flickorna som hade en så hemsk uppväxt och vi vet sedan i första kapitlet att det fått ödesdigra konsekvenser för systern. Det är inte svårt att först hur deras barndom kunde leda till misär. Ingen av föräldrarna verkar särskilt intresserade av att ta hand om sina barn, men modern tar i alla fall ett visst ansvar för deras uppfostran.

Det var också intressant att läsa om apartheid från ett barns synvinkel. Den enda som egentligen sätter sig emot systemet i Karlas närhet är styvmodern, som på många andra sätt är en hemsk människa. Hon får med andra ord inga vidare förebilder. Ändå har det gått bra för Karla och hon har fått goda värderingar och skildrar rasismen och det fruktansvärda systemet i Sydafrika på ett bra och fattbart sätt.

Jag kan inte låta bli att tänka några varv kring titeln på boken. Det var av teckningarna att döma en mycket vacker kvinna som var Karlas mamma. Hon var kanske vacker, men inga vackra åsikter om varken barnuppfostran eller politik och medmänsklighet. Det känns som att titeln är vald just utifrån detta, så att det blir fokus på det som egentligen inte är viktigt.