Grattis Abdulrazak Gurnah till nobelpriset i litteratur!

Abulrazak Gurnah

Jag ska inte påstå att jag visste vem Abdulrazak Gurnah är. Jag var lika mycket fågelholk som hela Sveriges kulturtyckarelit som satt i diverse program och skulle försöka sig på något vettigt samtal om en författare de bara visste det som de snabbt  googlat sig fram till. ”Han har skrivit en bok som heter Paradiset, och det blir man ju nyfiken på.” – på den nivån var samtalen för er som inte hörde.

Med det sagt så måste jag säga att det var ett otroligt spännande val. De lyckas chocka och samtidigt är det inte på Bob Dylan-nivå, utan ett författarskap som jag absolut inte tvivlar på är fantastiskt. En man från Afrika, från Zanzibar i Tanzania närmare bestämt. Han skriver om kolonialism och förtryck och det låter som spännande teman i mina öron.

Abdulrazak Gurnah undervisar i litteratur på universitetet i Kent i Storbritannien och han har bott i landet sedan 1967. Han flytta Zanzibar efter oroligheterna som kom efter revolutionen där 1964. Det är en revolution som jag hastigt scannar på Wikipedia och som jag genast känner att jag vill sätta mig in i. I korthet var det så att det muslimska styret störtades på odemokratisk väg. Tanzania är en idag inte någon demokrati.

Abdulrazak har aldrig vunnit något stort pris, men varit med på Bookerprisets korta lista ett par gånger. Han har gett ut två böcker som översatts till svenska av Helena Hansson; Paradiset och Den sista gåvan. Han ges ut på det lilla svenska förlaget (som jag inte heller hört talas om), Celanders förlag. Såklart riktar jag även ett grattis till förlaget, som nu kommer få enorm uppmärksamhet!

Sammanfattningsvis är det roligt att en världsförfattare fått priset och jag ser med spänning fram emot att läsa böcker som utspelar sig på Zanzibar (för det ska i alla fall en av hans böcker som finns på svenska göra)!

• Béatrice Karjalainen9 oktober, 2021 kl. 09:38
    • Svara

Har läst hans Pilgrim’s Way och det var en stark läsning. Celanders förlag träffade jag på 2009 på bokmässan när de stack ett recensionsex i handen på mig. En bok jag minns så väl att jag när jag läste din text var tvungen att gå och dubbelkolla att den var från dem och jo det var den. Mindes att jag skrev en recension (kanske blir du sugen på läsning) https://web.archive.org/web/20110825015052/http://www.pocketblogg.se/2009/10/chris-abani-abigails-liv/ synd att jag inte skrev något när jag läste Pilgrim’s Way. Får kanske läsa om, boken borde ligga här hemma någonstans.

• Hanna10 oktober, 2021 kl. 01:47
      • Svara

Spännande att du redan läst honom. Det händer ju inte varje år en nobelpristagare annonseras. Iaf inte för mig 🙂 Och den boken verkar också bra. Måste ta mig en titt på den. Tack för tips!