Kultursvep: Nytt tema och lite spekulationer på Kulturkollo

Europa

Den här veckan har jag skrivit på Kulturkollo. Det är nytt tema eftersom det är ny månad och temat är Europa. Det passar ju bra eftersom det både är Eurovision den här månaden och när månaden är slut är det inte många dagar kvar till det är val till Europaparlamentet. Jag skrev inledningstexten på Kulturkollo som du kan läsa i sin helhet här.

Jag har också spekulerat i vem som nomineras till årets bok. Jag brukar aldrig ha läst många av dem, för mitt läsintresse ligger kanske inte direkt i nyutgivet. Men jag ”gissade” i alla fall på Innan fåglarna vänder åter av Merja Mäki. Den kom tyvärr inte med.

Kom med gjorde inte heller Tigerkakshjärta av Lina Nordquist, som jag precis skrivit en lång text om till det tryckta numret av NU.