Kulturkollo: Europa är månadens tema

Europa

Nu är det ny månad och det betyder ett nytt tema på Kulturkollo. Maj månads tema är Europa och det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, som nog de flesta av er redan vet. Jag är den i gänget som har skrivit inledningstexten och gå gärna in och läs.

Jag har läst mig Europa runt ett antal gånger och som mest ambitiöst runt 2014-16 då jag läste flera böcker från varje EU-land. Jag har såklart inte bara hållit mig till länderna inom EU, utan även läst från resten av Europa. Nu är mitt projekt att läsa från de nio kandidatländerna. Jag avslutade precis en roman från Serbien, så jag kommer att återkomma till det inom kort.

2016 hade jag en stor Europafest på bloggen, med tävlingar, inbjudna gästbloggare och massor av tips på europeisk kultur. Det var bara några månader från att jag skulle bli tvåbarnsmamma. Det var en mycket ambitiös fest och så kommer det inte vara på Kulturkollo nu, men förhoppningsvis kommer vi att kunna ge er läsare en massa spännande böcker, filmer och musik. Det är ju Eurovision nästa vecka!

Själv planerar jag en resa till Östersjöns södra kust och läser kandidatländer. Dessutom ser jag mycket, mycket fram emot Eurovision. Som sångtävling alltså. Jag är livrädd för vad som kan hända i Malmö under veckan, men den oron är en annan del av mitt liv.

Häng med på en tur runt Europa i maj!