Kulturkollo: Just nu i maj

Just nu

Det är redan maj och för en gångs skull känner jag att jag ligger efter med inlägg, snarare än att jag inte vet vad jag ska skriva för att det inte händer något. Första lördagen i varje månad betyder Just nu på Kulturkollo. Som en del av redaktionen hänger jag självklart på. Svara gärna själv på frågorna och posta på din blogg eller i sociala medier.

Just nu läser jag: Jag är precis mellan böcker och läser den tyska serieromanen Irmina av Barbara Yelin , som jag inte riktigt fastnat i. Beror nog mest på språket, som alltså är original. Sedan läser jag Amanda Romares Halva Malmö består av killar som dumpat mig som jag fick av min man i födelsedagspresent. Jag känner mig bara så himla gammal när jag läser den och konstaterar att jag inte är en del av det livet längre. Jag tror att jag idag ska ta tag i tegelstenen Det åttonde livet av georgiska Nino Haratischwili. Med tanke på vad som händer i Georgien vill jag läsa något från en författare därifrån.

Just nu lyssnar jag på: Rent hus av Alia Trabucco Zerán är nästa bokcirkelbok och Jorden runt-cirkeln träffas redan på tisdag. Kanske sträcklyssning idag för att få den klar! Efter den ska jag läsa den fd proffsboxaren Åsa Sandells bok I själ och hjärta för att komplettera en intervju jag gjorde med henne förra veckan.

Just nu tittar jag på: Jag har precis avslutat en total genomtittning på alla avsnitt av danska Badhotellet. Nu i maj kommer den tionde och definitivt sista säsongen och det ser jag orimligt mycket fram emot.

Just nu längtar jag efter: Kort och gott sommaren.

Just nu njuter jag av: Varmt väder och vår nya sovrumstapet som vi fixade förra helgen.

• Anna Johansson4 maj, 2024 kl. 03:56
    • Svara

Det ska bli kul att prata om Rent hus – kul att den nominerades till Årets bok också!

1. Ja, det var roligt att den kom med där! Ska bli mycket roligt att prata om den. Hörs imorgon!