Bokmässan 2021: Återblick till fem fina författarframträdanden

Margaret Atwood i samtal med Hans Olav Brenner

Margaret Atwood i samtal med Hans Olav Brenner.

Igår skrev Enligt O om fem fina författarframträdanden och jag tänkte i min förberedelse för bokmässan i år, göra några tillbakablickar jag också. Jag har många fina minnen från bokmässan och andra tillställningar och flera har varit riktigt minnesvärda. Det är svårt att välja bara fem, men här är de jag kommer på först.

Chimamanda Ngozi Adichie Stockholm literature 2013

Det var riktigt stort att få lyssna på Chimamanda Ngozi Adichie live 2013. Jag hade varit på min första bokmässa efter att jag blivit bokbloggare samma år och ville verklige ha mer av litteratur och litteraturframträdanden. Adichie hade varit en av mina stora favoriter ett tag och att få hennes autograf i mina böcker var också oerhört stort.

Margaret Atwood Internationell författascen Kulturhuset Stockholm 2015

Internationell författarsven är ett trevlig inslag i Stockholm kulturvärld när det inte är pandemi. Jag har sett många fina författarsamtal där, men mötet med Margaret Atwood var ändå det största. Hon var oerhört rolig och ägde totalt sin utfrågare. Det blev dock inte fiasko, utan ett samtal där publike fick skratta flera gånger.

Sofi Oksanen Stockholm literature 2014

En annan författare som gett mig mina största läsupplevelser är Sofi Oksanen. Jag fick lyssna till henne 2014 på Stockholm literature. Det var nog inte första gången, me i vilket fall de längsta gången. Efteråt signerade hon Utrensning och frågade vad det var för klistermärke som satt i mi bok. ”Ingår i feministisk litteraturkanon” fick jag stolt berätta för henne.

Kim Thúy Pocketshop Stockholm 2018

Efter att ha missat en massa trevliga träffar med Kim Thúy så är ho skulle föreläsa om sin nya kokbok på Pocketshop på Götgatan i Stockholm 2018, gick jag dit. Det var ett mycket inspirerande möte och jag fick många skratt och flera tips om hur jag bäst lagar vietnamesisk mat.

Caitlin Moran och Kate Davies  2019

Caitlin Moran är alltid underhållande att lyssna på och på bokmässan 2019 var hon tillsammans med Katie Davis, som jag senare fick en pratstund med. Bianca Kronlöf höll i diskussionen och hon var oerhört starstrucked och hela samtalet var underbart uppsluppet och roligt.

1. Kim Thúy borde jag ju haft med! Samtalet hon hade på Göteborgs Litteraturhus var helt fantastiskt. Avundsjuk på att du sett Atwood.!

• Hanna21 september, 2021 kl. 11:34
      • Svara

Ja, jag förstår det Atwood var fantastisk!