Recension: Holm, Tanja; Jemen är bra!; 2015

Jemen är braJemen är bra! – så inleds alltid ett samtal om Jemen i Jemen. Efter det kan man prata om allt som är dåligt. Om detta och mycket mer berättar journalisten Tanja Holm i sin bok (från Leopard förlag) som handlar om hennes egna upplevelser i landet då hon bodde där 2009-2014.

I början av Tanjas vistelse är Jemen inte inblandad i några direkta konflikter, men landet är en korrupt diktatur. De första kapitlen i boken är ganska roliga och handlar om hur man klarar av vardagen i ett land där man måste muta sig till olika tillstånd av myndigheter och där alla statligt anställda (och andra också såklart) regelbundet tuggar kat. Hon berättar själv hur det är att vara hög på kat och hur hon själv släpper alla hämningar och mutar sig till resetillstånd så att hon kan åka runt i landet.

Men 2011 kommer den arabiska våren och då blir läget lite annorlunda. Tanja Holm räds inte att ta risker och hon demonstrerar med sina vänner i huvudstaden Sanaa. Hon reser också till olika landsändar och pratar med aktivister, Al-Qaida och till och med en kvinnlig shejk. Hon hamnar i arrest och hotas flera gånger med utvisning. Trots det ger hon inte upp.

Tanja Holms kärlek för Jemen och människorna där är enorm och hon lyckas verkligen skildra landet såsom ingen annan gjort förut. Hon ser bortom allt det negativa och berättar om ett land och dess människor och om alla hennes möten med personer hon kommit att uppskatta och tycka om. Jag älskar den här typen av böcker, personliga reportage från spännande länder, men de måste vara bra skrivna och det är verkligen Jemen är bra! Jag tyckte särskilt om mixen mellan hennes strapatser som ökenvandring och hamna i annorlunda arrest i norra Jemen och de personliga skildringarna från bröllop och kattuggande med myndighetspersoner. Det handlar mycket om kvinnor och kvinnors villkor och det märks att Holm är en engagerad feminist. Jag rekommenderar boken varmt till alla som vill veta mer om Jemen, detta ganska anonyma land för oss svenskar.

1. […] ”Hon lyckas verkligen skildra landet såsom ingen annan gjort förut.” Feministbiblioteket […]