Lucka 3: Det kommunistiska förtrycket

Lucka 3

Ett ämne som varit viktigt för mig i nästan hela mitt politiskt medvetna liv är det kommunistiska förtrycket i Sovjetunionen och Östeuropa. Jag har därför valt att ha med det som ett eget ämne i den här julkalendern. Forna öst är en region som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat och jag har ofta återvänt till exempelvis Baltikum, Tjeckien och Ungern. Jag har även med böcker från kommunistiskt förtryck i andra delar av världen.

Sovjetunionen

En sak som de baltiska länderna har gemensamt är att många blivit deporterade till Sibirien, eller nu levande personer har fått sina föräldrar eller far- och morföräldrar deporterade dit. Lettiska Sandra Kalniete har skrivit om sina föräldrar och om sin tidiga barndom i Sibirien i Med högklackade skor i Sibiriens snö.

Estniska Viivi Luik har skrivit mycket om livet i Sovjetunionen och i boken Historiens förfärande skönhet beskriver hon ett par där den ena skickas som soldat till Tjeckoslovakien 1968.

I den relativt nyutkomna boken Modersmjölken av Nora Ikstena utspelar sig i Lettland från 60-talet och framåt och visar hur tre generation kvinnor mår dåligt av den kommunistiska diktaturen. Det är rent litterärt en fantastiskt bra och skickligt skriven bok!

Ryska Lidia Tjukovskaja skrev om sina egna upplevelser i Sovjetunionen 1940 i Det tomma hemmet, men kunde inte publicera boken förrän på 80-talet. Den handlar om en kvinna som först inte ser så stora problem med den nya ordningen, men som mer och mer dras in i den kommunistiska terrorn.

Polen

Olga Tokarczuks novell Professor Andrews i Warszawa utspelar sig under det kommunistiska Polen 1981 och bjuder på en spöklik historia om en amerikansk man som inte hittar ut. Novellen är det bästa jag har läst av den polska nobelpristagaren.

Rumänien

En annan nobelpristagare som skildrat det kommunistiska förtrycket på ett strålande sätt är Herta Müller. Hennes Hjärtdjur är bland det bästa jag har läst, men det ska tilläggas att boken inte precis är lättillgänglig.

Bulgarien

Mer lättläst är bulgariska Kapka Kassabovas boken Gata utan namn. Den beskriver en ganska vanlig familjs liv i Bulgarien med ganska dråpliga anekdoter.

Tjeckoslovakien

Även om boken är skriven av franska Jean Echenoz, är boken Springa, om det tjeckiska löparundret Emil Zatopek, fantastisk bra om hur en person som bara vill springa också faller offer för den kommunistiska regimen. Detta trots alla framgångar.

En annan bok från Tjeckien om det kommunistiska förtrycket i Tjeckoslovakien är Petra Hůlovás bok För medborgarens bästa om ett syskonpar som hamnar på var sin sida i politiken.

Hela Östeuropa

Slutligen vill jag tipsa om en fantastisk reportagebok om kvinnor i Östeuropa av kroatiska Slavenka Drakulic, Hur vi lyckades överleva kommunismen med ett leende på läpparna.

Kina

Röd åklagare av Xiao Rundcrantz är en fruktansvärd skildring av det kinesiska rättssystemet, skriven av en kvinna som flyttat därifrån men som har sett systemet inifrån.

Det hemliga pianot är en självbiografisk bok om pianisten Xiao-Mei Zhus liv. Hon fick erfara vad den kommunistiska regimen kunde göra mot sina medborgare. Ett skämt om självmord kostade henne nästan karriären och hon hamnade tillslut i arbetsläger, trots stora ansträngningar att göra det rätta under kulturrevolutionen.

Hongkong

Två noveller om Hongkong och dess speciella status som håller på att försvinna är Den resande familjen av Dorothy Tse och Den flytande staden av Xi Xi. Båda novellerna är publicerade i tidskriften Karavan.

Kambodja

Ny horisont av Penn Setharin är en novell från Kambodja berättar om det fasansfulla kommunistiska förtrycket under Pol Pot i Kambodja.

Nordkorea

Yeonmi Park flydde från Nordkorea när hon var tretton år och skildrar sitt land och det kommunistiska förtrycket i boken För att kunna leva.

Kuba

Cecilia Samatin har berättat om diktaturen på Kuba och om en flykt till USA i Drömhjärta.

Venezuela

Natt i Caracas av Karina Borgo Sainz är en spökliknande skildring från Venezuela där en kvinna blir av med sitt hem. I boken beskrivs ett land som Hugo Chavez förstår så att ingen vill bo kvar.