Recension: Park, Yeonmi; För att kunna leva; 2015

För att kunna levaYeonmi Park flydde från Nordkorea när hon var tretton år gammal. I dag är hon 21 och berättar om sitt liv och flykt i För att kunna leva (Massolit förlag). För den som lyckas fly till Kina väntar ett traffickingnätverk som säljer vidare kvinnor och flickor som brudar eller prostituerade.

Yeonmi Park är född och uppvuxen i Hyesan i norra Nordkorea. Hennes familj är tämligen välbärgade trots att de är långt ner i samhällshierarkin. Pappan är affärsman och det gör att de har råd med saker andra bara kan drömma om. Bland annat får Yeonmi som liten möjlighet att besöka huvudstaden Pyongyang, något som är få förunnat i Nordkorea. Men familjen är också hårt drabbad av svält och svåra år och ibland har föräldrarna tvingats lämna sina barn ensamma hemma i flera månader. Pappans illegala verksamhet får också konsekvenser.

Till skillnad från tidigare Nordkoreaskildring jag har läst verkar dagens ungdomar i Nordkorea inte helt avskärmade från omvärlden. Det finns insmugglade dvd:er och cd-skivor och för Yeonmi betydde filmen Titanic mycket. Men den konservativa kulturen gör att de ändå inte förstå exempelvis vad sex är och de kan inte dra egna slutsatser om att det skulle vara en förebild att leva som i väst. För det är de oftast alldeles för indoktrinerade. Yeonmi beskriver väl hur hennes föräldrar såg till att hon förblev indoktrinerad för sin egen säkerhets skull. Det är farligt att yttra fel saker om fel personer hör.

Det som inte tidigare framkommit som Yeonmi Park berättar om är det traffickingnätverk som finns i Kina och som handlar med nordkoreanska kvinnor. När hon och hennes mamma flytt hamnade de i klorna på en man som sålde mamman till en hemsk bonde. Själv behåller han Yeomni och våldtar henne regelbundet. Hon har dock relativt ”tur” att ha hamnat hos en man med lite känslor. Hon får återförenas med sin mamma och pappa och tillslut får hon tillåtelse att fly vidare mot Sydkorea.

Det var en spännande bok att läsa och den är bra spökskriven. Det är ju alltid svårt att veta hur mycket författaren skönmålar sina egna gärningar och eventuella ofördelaktiga händelser. Men det är bra att hon tar upp delen om trafficking, vilket jag förstår satt långt inne med tanke på vilket konservativt land Nordkorea är och även Sydkorea på den punkten. Man är en förbrukad kvinna oavsett om man haft sex frivilligt eller inte. Jag tyckte dock att boken inte gick tillräckligt på djupet. Särskilt under tiden i Kina finns det en distans i berättandet som gör att jag tvivlar lite på att hon berättar allt. Det är svårt att sätta fingret på vad som saknas, men det är något med relationerna och känslorna som jag inte riktigt får ihop.

Boken var bra, men inte så bra som Barbara Demicks bok Inget att avundas. Den var otroligt spännande, medan denna var helt ok på den punkten men ingen fantastisk läsupplevelse.