Recension: Hůlová, Petra, För medborgarnas bästa; 2010

För medborgarnas bästaJag hittade boken För medborgarens bästa av Petra Hůlová på bibblan och blev sugen på den då jag har läst en novell av samma författare. Boken verkar vara helt ny och det känns som att jag är den första som läser bibliotekets ex. Tvåveckorslån tyder ju också på att den är tämligen nyinköpt. Förra året kom den ut i Sverige på Rámus förlag.

Vi får följa en familj i åttiotalets Tjeckoslovakien som mer eller mindre tvångsförflyttas till Krakov, en ny kommunistisk mönsterstad. Bokens jag-person är mycket entusiastisk och blir med tiden en alltmer övertygad kommunist. Hennes syster är betydligt mer kritisk och när vändningen kommer 1989 hamnar de båda på var sin sida i politiken. Huvudpersonen startar en pionjärrörelse som en kontrarevolution och systern bosätter sig i bohemiska konstnärskvarter där nytänkare bor sida vid sida med romer.

Boken började mycket starkt och det kändes verkligen som en bok jag skulle kunna älska. Men jag tyckte inte det höll hela vägen. Det är en oerhört svart satirisk roman om livet och skillnaderna efter kommunismens fall, men det är förmodligen så att vi som inte fått uppleva det missar en stor del. Jag gillade den förändringsfientliga huvudpersonen och hennes bittra sätt att se på det nya livet med varor från väst och ny teknologi, men med samma usla byggnader som förr. Omvärlden fullkomligt skiter i mönsterstaden Krakov, även dem som tidigare propagerade så starkt för socialismen. Trots att hon borde blivit överbevisad flera gånger om, blir huvudpersonen aldrig övertygad om att kommunismen inte fungerar och det är beskrivet på ett satiriskt och skickligt sätt av författaren och trots allvaret så skrattade jag nästan en smula.

Jag har hört att Hůlovás första bok, Allt detta tillhör mig, är bättre. Jag har redan beställt den för trots att jag inte var helt såld på den här så fick jag mersmak.

Jag funderar på om Krakov verkligen finns eller har funnits i verkligheten. Det är svårt att googla eftersom alla träffar blir på Krakow. Någon som har mer kunskaper i kommunistiska mönsterstäder i Tjeckoslovakien?