Uppesittarkväll med litteraturtips från Sydkorea

Sydkoreas flagga

Imorgon börjar OS i Pyeongchang i Sydkorea. Som jag redan tidigare lovat kommer ni att få en spännande idrottskvinna varje dag under spelen. Jag har dagen innan en liten uppesittarkväll med litteraturtips från Sydkorea för att komma i stämning. Medan jag skriver detta tittar jag på backhoppning på Eurosport.

Sydkoreanska romaner

Sun-Mi Hwang – Hönan som drömde om att flyga och Hunden som vågade drömma: Två fantastiska fabler om livet och drömmarna. Hönan handlar om barnlöshet och längtan efter ett barn.

Han Kang – Vegetarianen och Levande och döda: Två obehagliga böcker som var hemska på olika sätt. Den första om personlig integritet och att bli utnyttjad och inte respekterad. Den andra handlar om en fruktansvärd massaker i Sydkorea där massa människor dog. Frågan var om inte Vegetarianen var den mest obehagliga.

Kyung-Sook Shin – Ta hand om min mor: En helt underbar bok om en mor som tar hand om alla sina barn, men där alla barnen inte kan ta hand om en mor. Det stora klasskillnader och stora skillnader mellan stad och land. En generation och sådan enorm förändring.

Flykt från Nordkorea

Barbara Demick – Inget att avundas: Den bästa boken jag läst om människor som flytt Nordkorea och berättar om sina gamla liv samt det nya livet i Sydkorea.

Yeonmi Park – För att kunna leva: Park flydde Nordkorea för att sedan hamna i klorna på kriminella typer i Kina. Tillslut nådde hon Sydkorea och kunde utbilda sig och få ett bra liv.

Bonus: regimtrogen novell från Nordkorea

Hwa-Won Lim – The fifth photograph: En helt bisarr novell om en kvinna som kommer till Ryssland efter Sovjetunionens fall och förfasas över hur hemskt det har blivit.

Imorgon klockan 10 sätter jag i gång med den första olympiska kvinnan som antingen är mycket berömd, eller kanske helt bortglömd. Hoppas ni hänger med!