Recension: Larsdotter, Anna; Kvinnor i strid; 2016

Kvinnor i stridJag har sett fram emot Kvinnor i strid (Historiska media) av Anna Larsdotter. Jag har läst Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte och ämnet intresserar mig verkligen. Det visar sig att kvinnor funnits i de flesta krig, även längre tillbaks i tiden, och då inte enbart som sjukvårdare.

Anna Larsdotter går igenom krig från trettioåriga kriget (1618-1648) till Vietnamkriget (från andra världskriget till 1975). Det har funnits kvinnor i krig i alla tider. På 1600-talet följde familjerna med när soldaterna gick ut i krig, vilket ledde till att även kvinnor och barn fanns vid fronten. Prostituerade var också vanliga följeslagare. Men det fanns även tidigt kvinnor som deltog i stridande förband, ibland utklädda till män. Mycket tyder på att de andra soldaterna visste, men aldrig sa något. Senare i historien har kvinnor deltagit som sjukvårdare, men även i stridande förband. Om detta har det inte talats om de så högt. Detta inte bara i Ryssland, som Aleksijevitj skriver om, utan även bland annat i USA och Tyskland.

Det är en bra och välskriven bok om kvinnor i krig, men den var lite tråkig och seg att läsa. Av någon anledning så fångades jag inte i berättelserna och det tog ganska lång tid för mig att läsa ut boken. Alla böcker ska kanske inte sträckläsas och hur som helst så fick jag fick en hel del nya kunskaper. Det jag eventuellt har att invända emot är att det borde varit lite mer analys och koppling till kvinnor i stridande förband idag och inte bara som hastigast i ett avslutande kapitel. Men det är en historisk bok och jag antar att författaren har gjort en avvägning att bara beröra det lite kort. För mig att det dock varit mer intressant om hon hade haft med mer om det. Summa summarum är det en läsvärd bok som kanske passar lite mer som ett uppslagsverk än för sträckläsning.