Kulturkollo: Sakta vi gå genom stan

Nybroviken i Stockholm

Sakta vi gå genom stan eller Stockholm i mitt hjärta. Denna vecka är Stockholm temat på Kulturkollo och idag är det dessutom dagen så Per-Anders Fogelström skulle fyllt 100 år om han hade levat. Per Anders Fogelströms Stockholmsserie är min första Stockholmskärlek. jag läste böckerna i ettan på gymnasiet och älskade dem. I dagens utmaning kommer jag dock lyfta fram andra bra Stockholmsskildringar ur Feministbiblioteket.

Ge oss ditt bästa Stockholmstips!

Min kärlek till Stockholm har kommit smygande. Jag flyttade hit för kärlekens skull och blev kvar för att jag både var kär och hade jobb. Mina smultronställen i Stockholm är nog fler än jag tänker på. Spontant kommer jag på att jag älskar att ta båten Emelie från Hammarby Sjöstad till Skansen/Gröna Lund. Jag älskar Väla skola på Skansen och strandpromenaden på Gröna Lund. Jag får inte nog av Stadsbibliotekets pampiga inredning på andra våningen och jag promenerar gärna genom Kungsträdgården till Moderna museet på Skeppsholmen. Jag springer gärna runt Djurgården eller Hammarby Sjö. Mest av allt tycker jag om att runda Nybroviken.

Vilken är den bästa Stockholmsskildringen?

Mina favoritböcker från den feministiska litteraturen som utspelar sig i Stockholm:

Den blå rullgardinen av Agnes von Krusenstjerna (1900-tal)

Pennskaftet av Elin Wägner (10-tal)

Än skyddar natten av Anna Lihammer (30-tal)

Maken av Gun-Britt Sundström (70-tal)

Elefantens öga av Inger Alfvén (80-tal)

Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs (90-tal)