Irland – mer än bara chicklit?

Irlands flagga

Veckans tema på Kulturkollo är Den gröna ön, eller Irland som ju ön heter. Vad är et första jag tänker på när jag hör Irland? Chicklit! Jo, det är nog faktiskt det första av allt. Eller kanske efter Guinness, men definitivt sen.

Därför blir mitt bidrag idag några rikgit bra chicklit-romaner. Inte nödvändigtvis från Irland. En chicklit ska innehålla, förutom tjej och kille får varandra och blir lyckliga, självständig smart kvinna, bra och feministisk man och en trovärdig intrig som håller romanen ut. Vilken är ditt bästa chicklit-tips?

Vattenmelonen av Marian Keyes

Sista chansen av Marian Keyes

You had me at hello av Mhairi McFrlane

Från och med du av Mhairi McFarlane

Stora små lögner av Liane Moriaty (jo, det är väl en chicklit?)

Bridget Jones dagbok av Helen Fielding (kanske inte jättesmart kvinna, men det kompenserar hon med rolighet)

Och jo, Irland är mer än bara chicklit. Följ den irländska veckan på Kulturkollo för bra irländska tips eller kika in på min irländska sida.

• Anna29 april, 2017 kl. 10:17
    • Svara

Chick-lit är inte min melodi men jag älskade de första Marian Keyes. Vattenmelonen är en klassiker!

• Hanna30 april, 2017 kl. 08:59
      • Svara

Den är verkligen en klassiker! Men skulle den hålla idag? Jag har inte läst om den.