Recension: McFarlane, Mhairi; You had me at hello; 2013

You had me at helloJag är nyförlöst och är verkligen inte sugen på några av de påbörjade böckerna som ligger här hemma. Jag har fått tips på bra kärleksromaner och You had me at hello av Mhairi McFarlane var jag mest sugen på efter att ha börjat med en som slutade ledsamt.

Rachel gör slut med sin pojkvän Rhys strax före deras bröllop. Ungefär samtidigt dyker hennes bästa vän från universitetstiden upp, Ben. Vi som läsare får inte veta om någonting har hänt mellan dem, men en känsla av det kommer smygande och blir starkare ju längre man läser. Någonting måste ju ha hänt eftersom de tappat kontakten och var så otroligt goda vänner. Rachel är helt klart tagen av att ha Ben tillbaka i sitt liv, men Ben är gift med den vackra och rika Olivia och de två försöker dessutom para ihop henne med Bens kollega Simon. Eller är Ben verkligen med på det?

You had me at hello var just precis en sådan kärlekshistoria som jag behövde just nu. Det är en kärleksroman och den är såklart förutsägbar, men det är också en bok om kvinnor i karriären som inte bara har män i huvudet. Rachel är journalist och hon får ett scoop i boken och hon kommer att göra ett gigantiskt misstag. Men hon rider ur stormen och visar att det går att klara sig bra både i med- och motgångar. Det är visserligen att få en man som är temat i boken, men det är ändå en feministisk roman eftersom det inte handlar om att få en man till varje pris. Rachel lämnar Rhys för att han vill bestämma för mycket och för att hon inte är kär i honom. Han är dock inte en komplett skitstövel, utan det är lite mer komplicerat än så, vilket är befriade. Människor i boken är tämligen komplexa, såsom människor är, och det är får som är enbart onda eller enbart goda. Det är annars vanligt i kärleksromaner av mindre bra författare.

Jag ger tummen upp för Mhairi McFarlane och har redan beställt fler av henne bcöker!

1. […] Är ni nyfikna på vad andra tycker om boken? Några av de som skrivit om den är dessa: Bokhora, Lottens Bokblogg, Bokskåpet och Feministbiblioteket. […]