Recension: McFarlane, Mhairi; Från och med du; 2013

Från och med duJag fortsätter min chicklit-resa eftersom jag fortfarande är nyförlöst och hormonell. Mhairi McFarlane var ju bra så jag försökte med Från och med du, även om temat kanske inte helt lockade.

Anna är framgångsrik och snygg, men ohjälpligt singel. Hon nätdejtar, men utan framgång. Hon övertalas att gå på en klassåterträff och där träffar hon mobbaren James. Det var han som förödmjukade henne så fasansfullt under gymnasiet att hon grät inför hela klassen. Hon träffar senare på honom i ett professionellt sammanhang och mot sin vilja börjar hon erkänna för sig själv att han är trevlig och att de har väldigt kul tillsammans. Kan hon bli vän med James? Och vad händer om han får reda på vem hon är?

Jag var inte så förtjust i temat att den mobbad får ihop det med mobbaren, men boken är nyanserad och problematiserar båda sidor. Det är inget tycka-synd-om-mobbaren eller att det egentligen inte var hans fel, utan det är ärliga diskussioner om skuld och vad man kan göra under grupptryck. Därför blev jag inte illa berörd, utan mer glad över att en bok i den här genren faktiskt inte bara har med personer som är enbart goda eller enbart onda.

Det är bra dialog och det är fokus på att båda huvudpersonerna är smarta och gillar att munhuggas. Detta gillade jag skarpt och det var det som fick mig att fångas i berättelsen. Det är visst fokus på utseendet vilket fick mig att bitvis bli irriterad, men det är i huvudsak personernas intellekt som understryks och det var såklart mycket positivt. Från och med du är inte lika bra som You had me at hello, men helt klart godkänd!