Recension: Yu, Miri; Tokyo Ueno station; 2014

Tokyo Ueno stationTokyo Ueno station av japanska Miri Yu var med bland årets världsböcker och den kom på svenska på Albert Bonniers förlag 2022. Jag hittade den på Storytel och läste den, vilket gick ganska så fort. Miri Yu har koreanskt påbrå, vilket jag tidigare förstått innebär mycket diskriminering om man bor i Japan.

Uenoparken utanför Tokyo Station är en park där många hemlösa håller till. Bokens huvudperson är hemlös och ser tillbaka på sitt liv. Många sorger och bedrövelser inträffade, innan han fattade beslutet att lämna allt för att leva på gatan. Sakta men säkert vävs historien ihop.

Tokyo Ueno station är ingen munter bok. Det är elände från första sidan till sista sidan. När man inte tror att det kan bli värre, blir det det. Det är verkligen inte min genre eller kopp te, så det var långt ifrån total njutning, även om språket är fint och boken lättläst. Det ska vara en bok med stor symbolik och den utspelar sig mellan två olympiska spel (1964 och 2020), men det till trots gick den inte hem hos mig.