Recension: Lee, Min Jin; Pachinko; 2017

PachinkoPachinko är ett spel man spelar i Japan. Historiskt har det varit lätt för koreaner i Japan att jobba i spelhallarna. Om detta ska boken handla om. Bland annat. Författaren Min Jin Lee är född i Sydkorea, men flyttade som barn med sin familj till USA där hon fortfarande bor. Pachinko är nästa bokcirkelbok i min feministiska bokcirkel.

Boken tar sin början utanför Busan i Sydkorea där Sunja föds. När hon blir gravid och fadern inte vill gifta sig med henne, ser hennes liv ut att vara över. Men en vänlig präst från norr förbarmar sig över henne och tar med henne till Osaka i Japan där han har fått erbjudande att jobba son präst.

Pachinko handlar om sydkoreanska invandrare i Japan och hur de har behandlats genom historien. Snujas barn och barnbarn föds alla i Japan, men ändå ses de inte som fullvärdiga medborgare i landet. De måste förnya sitt uppehållstillstånd vart tredje år. Det är skrivit från individnivå och handlar om Sunja och hennes familj. Hon får två barn, Noa som är son till mannen hon en gång älskade och Mozasu, som är son till maken. Noa är den med läshuvud och Mozasu som löser konflikter med våld. De ska båda senare i livet komma att göra karriär inom Pachinko-branschen. En tämligen lycklig och en olycklig.

Pachinko är en magnifik släktkrönika som tar upp strukturell rasism av koreaner i Japan. Vi får följa en familj från flykten till Japan före andra världskriget, till 1989. Däremellan finns det folk som flyttar tillbaka till Korea, inte sällan till Nordkorea och ingen hör någonsin av dem igen. Det är bättre för bokens karaktärer att bo i Japan, eftersom där finns både jobb och mat. Samtidigt ses de som andra klassens medborgare och inte sällan som skurkar om de av någon händelse skulle tjäna pengar.

Jag är inte så förtjust i långa böcker, men den här var mer än värd att läsa trots sina nästan 500 sidor. Jag var oerhört imponerad och Min Jin Lee får med mycket i sin bok. Hon skriver att hon burit den med sig sedan 1989 och den känns väl genomarbetad. Dessutom är boken mycket feministisk då den visar kvinnors villkor och att det fanns få möjligheter för dem att ändra sin livssituation om deras män ville annorlunda.

Jag ser mycket fram emot att diskutera Pachinko i min bokcirkel i höst! Förhoppningsvis lajv på ett café, men det blir väl zoom som vanligt.