Utmaning 2022 och 2023: Läsa på andra språk

Världskarta

En utmaning jag har haft i många år är att läsa på andra språk. Nu verkar det som att jag bara kan hålla en tanke i huvudet samtidigt och läser jag på nordiska språk, så faller tyskan bort och tvärt om. 2022 blev ett år där jag läste på tyska och inte på norska och danska. Jag har både tyska och danska på Storytel och numer tillgång till tyska serieböcker på Kulturbiblioteket i Stockholm, så jag har inga ursäkter!

2022 läste jag fyra serieböcker på tyska, varav en inhandlad i Berlin när vi var där. Jag har läst från Tyskland, Österrike och Schweiz och även läst en bok översatt till tyska från Afrikaans.

Das Gutachten (Rapporten) av Jennifer Daniel (Tyskland)

Der fremde! (Den okända) av Nicolas Mahler och Elfiede Jelinek (Österrike)

Meine Mutter war eine schöne Frau (min mamma var en vacker kvinna) av Karlien de Villiers (Sydafrika, översatt)

Die Wahrheit und andere Erfindungen (Sanningen och andra uppfinningar) av Anna Sommer (Schweiz)

Min utmaning 2023 är att läsa minst fem böcker på andra språk än svenska och engelska och minst en av varje på tyska, danska och norska. Ljudböcker räknas också.