Recension: Sommer, Anna; Die Wahrheit und andere Erfindungen; 2007

Die wahrheit und andere erfindungenJag har hittat seriehyllan med tyska böcker på Serieteket på Kulturbiblioteket i Stockholm. Det är en guldgruva för mig som till upprätthålla tyska språket. Anna Sommer är en schweizisk serietecknare och Die Wahrheit und andere Erfindungen (Sanningen och andra uppfinningar) är en bok med fragment från hennes uppväxt och ungdomstid.

Det är ingen regelrätt uppväxtskildring, utan ett eller två uppslag behandlar något minne eller någon händelse ur Anna Sommers liv. Det finns en röd linje och en kronologi, men du får fylla i det som händer emellan. I början handlar det mycket om kroppens utveckling med mens och sexuella experiment, för att senare bli mer om kärlek och relationer samt utvecklingen som serietecknare.

En favoritepisod som var kanske mer absurd än rolig, var när hon reser på semester i Polen och skiljs från sin pojkvän och vän och reser åt ett annat håll. Det är bara det att hon har pojkvännens pass med sig, och han följaktligen hennes. Det blir långa jobbiga dagar i förvar innan pojkvännen kan lokaliseras och passen återbördas till sina rätta ägare. Så otroligt jobbigt i en tid då man inte hade mobiltelefoner och där Europas gränser var hårdare bevakade.

Det var en trevlig och för mig lättläst bok, som mig veterligen inte finns översatt till svenska (men några andra titlar av samma författare verkar finnas på engelska). Det är roligt att läsutmaningar och tillgänglighet till fantastiska bibliotek, kan får mig att hitta till böcker som den här!