Recension: Morgan, Sarah; Vinterbröllop; 2019

VinterbröllopJag ville läsa något amerikanskt bland julböckerna och valet föll på Sarah Morgans Vinterbröllop. Aspen, bröllop, svartsjuka och snö, vad kan går fel? Eller ganska mycket, kanske, men det lät ändå som något jag behövde. Boken gavs ut på svenska 2020 på HarperCollins Nordic.

Rosie ringer mitt i natten för att ringa till sin mamma och berätta att hon ska gifta sig med sin pojkvän som hon bara varit tillsammans med några månader. Bröllopet ska vara ett julbröllop och det ska vara i Aspen. Maggie älskar julen och vill inget annat än att vara hemma i sin stuga på den brittiska landsbygden utanför Oxford. Dessutom ska hon och Nick skilja sig, vilket barnen inte vet om. Huset ska säljas så det ska dessutom bli sista julen i huset. Hon vill inte åka till Aspen och träffa Rosies förmodade perfekta svärmor. Argast av dem alla är Katie, Rosies syster, vars enda mål är att åka till Aspen för att stoppa bröllopet.

Vinterbröllop är full med juliga miljöer i form av ett snötäckt Aspen med mysig stadskärna och ett lyxigt hotell (som brudgummens familj äger) med rum uppe i trädtoppar. Det är inte mindre en tre kärlekspar som jag hoppades på i den här boken och det var kanske lite mycket om allt skulle ordna upp sig. Annars tyckte jag att det var mysigt, härligt amerikanskt sett från brittisk synvinkel. Det är ingen bok jag kommer att bära med mig länge, men det fyllde verkligen sin funktion där och då.

1. […] Kristallklara nätter i juletid. Valet föll på den här boken av två skäl; dels har jag läst Sarah Morgan förut och vet att hon inte spar på krutet när det kommer till kärlek och dels för att boken utspelar […]