Recension: Lövestam, Sara; Grejen med substantiv och pronomen; 2017

Grejen med substantiv och pronomen Efter Grejen med verb undrade jag när Grejen med substantiv kommer och nu är den alltså här. Som grammatiknörd kan jag inte annat än älska Sara Lövestams ambition att skriva humoristiska böcker om ordklasser. Kom på Piratförlaget nu i april.

I förordet står det att Lövestam önskat att boken hette Grejen med nominalfraser, men till och med hon förstod att det inte skulle sälja. Jag bara älskar att det på bokens omslag står i en stjärna ”Nu med nominalfraser!”. För Lövestam älskar nominalfraser. Till skillnad från verbfraser, som hon tycke rär meningslösa. Vet du inte skillnaden? Lugn, du kommer att pedagogiskt få det förklarat

Förutom all humoristiskt förklarad grammatik, får du också en liten inblick i Lövestams vardag som SFI-lärare. Vi får veta hur svårt det är att skilja på en och ett och en och den, men också vad som saknas i det svenska språket. Diminutivformer är för en spansktalande exempelvis svårt att klara sig utan. En fisk som är söt vill en spansktalande inte kalla för fisk, utan snarare fiskis. Men på svenska blir det ju lite konstigt.

Det är en stor portion feminism också. Lövestam behärskar konsten att förklara grammatisk på ett feministiskt sätt. Hur gör man det? Genom fiffiga exempel smygs det på oss. Sedan går hon såklart igenom ordet hen i kapitlet om pronomen. ”Det betyder ju höna!” återkommer hon ofta till. Det är svårt att beskriva det roliga i detta. Du måste läsa. Ett obligatorium för alla feministiska språkintresserade!