Nyårslistor 2023: Årets bästa kulturupplevelser

Eiffeltornet

Igår presenterade jag 2023 års bästa böcker. Nu är det dags för de bästa kulturupplevelserna. Kulturåret 2023 präglas av två resor, Paris och Oslo och där konsumerades mycket kultur. Mina barn är nu tillräckligt stora för att uppskatta både konst och museum och det är så fantastiskt att jag nästan inte kan hantera det. Någonting gjorde vi rätt i vår uppfostran!

I Marais

Marais: Den underbara stadsdelen i Paris besökte vi flera gånger under få långweekend i Paris. Vi promenerade, vi hängde på uteserveringar (när vädret tillät) och åt gott. Dessutom handlade vi julpynt – och inte att förglömma, vi blev attackerade av tårgas mitt i ett polisingripande mot en demonstration. Allt var kanske inte roligt där och då, men vi skapade minnen för livet.

Edward Munch på Nasjonalgalleriet

Munchmuseet: Äntligen fick jag se det nya museet över en av mina absoluta favoritkonstnärer! Jag har varit flera gånger på Munchmuseet där där låg förut, i en förort till Oslo. Nu är det ett storslaget, fantastiskt museum och barnen sa imponerat ”har samma person målat allt detta?”. Vi kompletterade besöket med ett besök på Nasjonalmuseet, där flera originalmålningarna finns. Alla tavlor är såklart original, men Edward Munch målade ofta flera versioner av varje verk. Bilden ovan är från Najsonalmuseet.

Jag och Abdellah Taïa

Bokmässan: Självklart är bokmässan en av årets kulturella höjdpunkter. förra årets bokmässa avbröts tyvärr i förtid för att jag blev sjuk. Jag han dock träffa Abdellah Taïa, får en signerad bok av Ingvild H Rishøi och prata strunt och vettigheter med mina underbara bokbloggarkollegor.

Guidad tur på Louvren

Louvren: Det var inget optimalt besök och jag fick inte se min favorittavla Magdalena med nattlampan, men det var ändå bra. Hugo ville se Mona Lisa och att se hans blick när han fick det var oslagbart. Sedan var det spännande att få en guidning genom museet av en entusiastisk konststudent och jag fick uppleva saker på museet jag inte fått uppleva innan.

Eurovisiontrofén

Eurovision-intervjuer: I mitt nya jobb som journalist har oändliga möjligheter möjligheter öppnat sig. en personlig höjdpunkt under året var när jag skrev en artikel om Eurovision och intervjuade både den svenska schlagerlegendaren Svante Stockselius och den australiensiska schlagerexperten och schlagerforskaren Dean Vuletic.