Lucka 24: Mina världsläsande möten

Lucka 24

Nu är det julafton och jag tänkte avsluta min julkalender med världslitteratur med mina väldsläsande möten. Jag jar faktiskt träffat flera författare både digitalt och i verkliga livet genom åren. Alla jag nämner har jag inte träffat som i träffat och haft en konversation med, men de flesta har jag pratat med och till och med tagit selfies med. Såklart får ni bildbevis!

Nawal el Saadawi

Nawal el Saadawi. Riksdagen, maj 2012.

Nawal el Saadawi var den första superkändisen i litteratursammanhang som jag ”träffade”. Liberala kvinnor och föreningen Glöm aldrig Pela och Fadime ordnade ett seminarium om tvångsäktenskap i riksdagen. Jag jobbade på Liberala kvinnor vid den här tiden och agerade vakt. Jag snuddade vid henne (och lyssnade på henne såklart!), men fick ingen pratstund.

Yoani Sanchez och jag

Yoani Sanchez och jag. Riskdagen, maj 2013.

Bloggaren och demokratiaktivisten Yoani Sanchez från Kuba bjöds till Sverige av Liberalernas biståndsstiftelse Silc. Jag blev såklart eld och lågor eftersom jag läst hennes bok Havana real. Jag jobbade i riksdagen då och det var inga problem att gå och lyssna på henne. Fick en selfie också!

Chimamanda Ngozi Adichie och jag

Jag träffade Chimamanda Ngozi Adichie på Stockholm literature 2013. Jag sa nog inte mer än hej, tyvärr. Men hennes autograf fick jag!

Ruslana och jag

Ruslana och jag. Riksdagen, februari 2014.

Ok, inte helt litterärt, men jag har också träffat den ukrainska sångerskan Ruslana, som vann Eurovision Song Contest 2004. Även hon var inbjuden till riksdagen av Silc. Nu var året 2014 och jag fick inte bara en selfie med henne, utan även höra henne sjunga den ukrainska nationalsången!

Den makedonska poeten Lidija Dimkovska

Lidija Dimkovska. Bokmässan, september 2014.

Jag letade efter översatt litteratur från Balkan och hörde med min svägerska, som är halvmakedonska. Hon presenterade mig för sin pappa och sin svåger, som båda är från Makedonien och jag diskuterade makedonsk kultur länge med dem. Av pappan fick jag tipset om poeten Lidija Dimkovska. Jag hittade några dikter av henne och skrev om dem. Då hittade hon mig och berättade att hon skulle på bokmässan! Vi träffades där 2014.

Sabine Gruber

Sabine Gruber. Bokmässan, september 2014.

Jag fick möjlighet att intervjua österrikiska Sabine Gruber på bokmässan 2014. Hon ges på svensk ut av bokförlaget Thorén och Lindskog. Intervjun var på tyska och jag var så nervös innan. Men det gick bra.

Nuria Amat

Nuria Amat. Bokmässan, september 2014.

Jag träffade också en nyfunnen favorit 2014, spanska och katalanska författaren Nuria Amat. Det var mer att hälsa på än att träffas, men jag är stolt över mitt signerade ex av boken Det lilla landet.

Sofi Oksanen signerar Utrensning

Sofi Oksanen. Stockholm literature, oktober 2014.

Sofi Oksanen träffade jag inte mer än att jag fick henne autograf och så frågade hon vad det stod på klistermärket i hennes bok (Utrensning). ”Ingår i feministisk litteraturkanon”, svarade jag och berättade om mitt projekt. Det var ett stort ögonblick.

Jag i väntan på Marina Abramovic

Jag i kön till Marina Abramovics The cleaner. Mars 2017.

2017 var performancekonstnären Marina Abramovic från Serbien i Stockholm. Jag träffade inte Marina personligen, men jag deltog i hennes liveperformance i Skeppsholmskyrkan, där hon också var någonstans. Det var en mycket udda upplevelse och ett konstverk som manade till lugn och tidlöshet. Marina Abramovic The cleaner kommer jag för alltid att bära med mig.

Niviaq Korneliussen på bokmässa 2018

På bokmässan 2018 träffade jag den grönländska författaren Niviaq Korneliussen. Jag hoppade på henne i vimlet och hon ville gärna sätta sig ner och prata en stund. Det är jag oerhört glad och tacksam för. Vi pratade länge om livet på Grönland och att vara HBTQ i Nuuk och den psykiska ohälsan på ön.

Jamaica Kincaid

Jamaica Kincaid. September 2019.

Jag fick en autograf även av Jamaika Kincaid på bokmässan 2019. Här ser ni henne tillsammans med Anna på Och dagarna går.

Cyperns flagga

Jag har också haft kontakt på Facebook med två cypriotiska författaren, Nora Nadjarian och Erato Ioannou. Båda har hittat mig via mina recensioner av deras verk och kontaktat mig. Vi har haft diskussioner om cypriotisk litteratur och jag har gjort en djupare intervju med Erato.

sydafrikas flagga

I våras annonserade jag att jag skulle utmana mig om att läsa sydafrikansk litteratur och efterfrågade böcker på bland annat Twitter. Min vän Birgitta Ohlsson satte mig i kontakt med Hedda Krausz Sjögren som är Sveriges första kulturråd vid Sveriges ambassad i Pretoria och via hennes fick jag kontakt med sydafrikanska feministiska författare. Bland annat hade jag direktkontakt med Helen Muffett och Lebohang Masango och inte ens haft vett att bli starstrucked.

Det var allt för den här gången! God jul alla kära läsare!