Feministbrud på kulturjakt i Helsingfors

Det är jobbigt att skriva det här inlägget, men vill ändå göra det. Var i Helsingfors i fredags och hade det supertrevligt och tog massor av bilder. Jag spammade Instagram, men inte så mycket som jag nu önskar. På hemvägen lyckades Selma blåsa ut hela telefonen och alla bilderna från resan var borta. Jag tänkte ändå försöka med det som finns att tillgå i bildväg att berätta om vårt besök från en kulturell synvinkel.

Maken var på hemlig resa (som visade sig gå till Bukarest) och jag tog med barnen, mamma, pappa och svärfar på kryssning. I Helsingfors hade vi inga stora ambitioner, men vi hann ändå med massor. Sist vi var i Helsingfors var det 18 minusgrader så dagens runt tio var helt underbart!

Tempelkyrkan i Helsingfors

Vårt första stopp var svärfars önskemål – Tempelplatsens kyrka. Det fanns planer på 30-talet att bygga en kyrka på tempelplatsen, men efter Andra världskrigets utbrott lades de planerna på is. När nya arkitekter ritade kyrkan valde de av ekonomiska orsaker att sänka ner kyrkan. Den invigdes 1969 och är ritad av bröderna Timo och Tuomo Suomalainen. Nu är det en fantastisk kyrka med bra akustik som besöks av en halv miljon turister årligen.

Barnens stad på Helsingfors Stadsmuseum

Vårt andra stopp var det mer barnvänliga Helsingfors stadsmuseum och deras utställning Barnens stad. Barnen älskade det! Hugo tyckte det var det roligaste han någonsin varit på och Selma trivdes som fisken i vattnet i 70-talslägenheten som ni ser ovan. Här bjöd Hugo syster, farfar och mormor på middag. Det fanns flera roliga rum; dockteatern, medeltidsrummet med affär och skola från 30-talet. Hugo lekte länge i varje rum, medan Selma hittade en docka i 70-talslägenheten. (Alla förlorade bilder från detta besök svider.)

Helsingfors domkyrka

Helsingfors domkyrka är ett fint landmärke som man ser nästan överallt för att det ligger på en kulle. Här står vi på Senatstorget.

Marimekko

Lite Marimekkotyg får symbolisera besöket på Designmuseet. Efter lunch hade vi lite tid över och museet låg på vägen till båten. Jag tog massor av bilder och skulle skriva en lång post, men av detta blev det inget kvar alls. Förutom stora designer som Armi Ratia, Alvar och Aino Aalto skulle jag skriva om moderskapsförpackningen som alla blivande mödrar får. Men jag får återkomma till det i ett eget inlägg!

1. otroligt vacker byggnad, sån akustik!

• Hanna19 april, 2018 kl. 01:48
      • Svara