Kulturkollo: Val, kval och skval

Shelfie

Idag fyller min son sju år och vi har firat honom på den lokala pizzerian. Jag funderade på vad jag skulle skriva om idag och kom inte på något. Men så såg jag kulturkollos enkät val, kval och skval. Jag har inte bestämt för för vad jag ska rösta på och det kändes därför symboliskt att svara på en velig enkät och dessutom inte ge så många raka svar!

Läsa snabbt eller läsa långsamt: Jag kan inte läsa långsamt. Det är tillräckligt plågsamt att det inte går lika fort att lyssna på en bok (även om man drar upp tempot).

Läsa eller lyssna: Se ovan, och så är det en annan sak med läsning. Lyssning är ett komplement för mig, något jag gör när jag cyklar till jobbet, tränar eller går promenader.

TV-serier eller film: Varken eller egentligen, men jag ser ibland en TV-serie. Mer sällan film.

Independentfilm eller filmbolagsfilm: Älskade Göteborgs filmfestival på den tiden jag bodde där. Nu har det inte blivit så mycket av independentfilm-tittande. Kanske i ett senare liv när barnen är större.

Singelläsning eller slalomläsning: Alltid! Orkar inte bara ha en bok igång samtidigt. Hur skulle det se ut? Bara det att jag både lyssnar och läser samtidigt (eller inte exakt samtidigt, men ni fattar).

Låna böcker eller köpa böcker: Nu är det köpstopp eftersom jag gått till grovsoprummets bokbytarhylla med typ tio icakassar med böcker.

Science fiction eller fantasy: Inget av det.

Fantasy eller fiktion: Aldrig fantasy.

Fiktion eller biografi: Är inte alls förtjust i biografier. Hellre romaner som bygger på en människas liv än regelrätta biografier. Böcker som börjar med ”hennes pappa föddes…” tar lång tid för mig att läsa ut.

Läsa efter att-läsa-lista eller spontanläsa: I wish…

Läsa gammalt eller läsa nytt: Det går inte att välja. Blandningen är bäst!

Läsa i förstaperson eller läsa i tredje person: Att läsa i första person kräver verkligen sin författare. Många klarar inte av det och i mediokra böcker måste det vara tredje person för att jag ska stå ut.

Pocket eller inbunden: Pocket att läsa och inbunden i hyllan.

Inbunden eller läsplatta: Inbunden för att spara, läsplatta för recensionsex (behöver dock en ny för min letto vill inte suga upp böcker längre).

Novell eller roman: Jag är ofta lite slow starter så romaner passar mig bäst. Jag läser dock mycket noveller också.

Läsa enstaka böcker eller läsa bokserier: Jag har för lite tålamod för att dra igång med serier. Men då och då händer det i alla fall!

Läsa svenska författare eller utländska författare: En mix helt klart. Jag läser mig ju runt hela jorden, men att sticka emellan med svenska författare är en självklarhet för mig!

Läsa debuterande författare eller etablerade författare: Debutanter i all ära, men etablerade författare är ändå det jag föredrar. Gillar oftast inte debutromanen bäst.

1. memoarer är tråkiga, biografier intressanta

• Hanna8 september, 2018 kl. 10:12
      • Svara

Tycker ofta att det kan vara tvärt om!