Författare och andra som lägger sig i bokbloggares recensioner

Bloggplats Landsort

Journalisten Celia Svedhem har i GP uppmärksammat författares försök till påverkan på bokbloggare. Det hela föregicks av en lång tråd i en Facebook-grupp som jag deltog i. Flera hade hårresande berättelser om författare som krävt att saker ska strykas ur recensioner eller helt enkelt skickat in en ny. En oerfaren bokbloggare eller bookstagrammer, kanske låter rädslan över att aldrig mer få något recensionsex ta överhanden och tar bort recensionen.

Jag skulle givetvis aldrig ta bort en recension eller ändra i den efter påtryckningar, men så har jag också bloggat i 13 år och har jobbat upp en stark integritet. Sedan är det sällan jag sågar böcker eftersom jag för det mesta väljer böcker som jag önskar att läsa och som jag på förhand tror att jag kommer att gilla.  Det är klart att författare gärna får kommentera och påpeka om något är missuppfattat eller förtydliga varför hen valt att göra si eller så, men det stannar där. En dålig recension är en dålig recension, det är bara att acceptera att vi alla inte tycker lika och gå vidare.

Jag har bilvit uppläxad av en översättare, fått höra en författare säga hånfulla saker om grejer andra sagt som kritik av hens böcker (jag hade gett en bra recension) samt fått höra av egenutgivare att jag som bokbloggare har en skyldighet att recensera dem eftersom de inte kommer in i de stora tidningarna. Precis som Celia Svedhem skriver i sin artikel är det ett märkligt sätt att försöka styra bokbloggare som i förlängningen är ett hot mot det fria kulturlivet.

Utöver ovanstående otrevliga kontakter har jag fått mycket otrevliga kommentarer när jag skrivit om en bok av Lars Bill Lundholm, Citymorden. Det var inte den första boken av honom jag läst, men den första jag recenserat. Jag tycker inte om hans böcker alls, vilket framgick i den specifika recensionen. Kvinnan som kommenterade tyckte jag var snobbig och skrev att mina ”argument” (min åsikter om boken) inte höll. Nog så, tänkte jag och la det bakom mig. Flera år fick jag höra av Linda på Enligt O att hon fått flera kommenterar av  (förmodat) samma person under några år och de har alla varit lika otrevliga och alltid när hon skrivit om Lars Bill Lundholm.

Nu blev jag lite nyfiken och började googla för att se om jag kunde hitta något mer. Jennies boklista tyckte Citymorden var spännande, men gav den bara trea i betyg, vilket samma kvinna tyckte var snålt. Hon kallar sig samma sak, så jag utgår från att det är samma person, men säker kan man såklart inte vara. Jag hittade även den här fantastiska recensionen på sajten Boktipset och samma recension finns på Adlibris. Det är ingen tvekan om att hon älskar Lars Bill Lundholms böcker, men vad är det som driver henne att vara så otroligt otrevlig om människor med annan åsikt? Hon hjälper ju knappast författaren med beteendet.

Linda på Enligt O har skrivit om oss bokbloggare som reklampelare där vissa förlag verkar hoppas på en vacker bild av boken och ett klart och tydligt betyg. Det är en intressant diskussion. Jag är verkligen inte är bra bookstagrammer, men försöker att lägga upp bilder på böcker jag får som recensionsex. Att gå så långt som att ge betyg har denna nya trend inte fått mig att göra. Det gör jag bara på Goodreads och bara för att det är en förutsättning för att använda tjänsten.

1 ping

Hoppa till kommentarformuläret

1. Visst är det spännande med den närmast fanatiska kvinnan! Jag sätter faktiskt betyg på bloggen, men som tagg och mest för att själv kunna klicka på taggen och se vilka böcker jag faktiskt gett högsta betyg. Fyra brukar vara standard, fem får max en handfull per år och lägre än tre blir det sällan då dessa böcker inte blir utlästa.

1. Smart! Men jag ratade det för att det är svårt att jämföra. Jag lägger ju nästan aldrig ifrån mig böcker så en och annan tvåa och etta blir det när jag läser nobelpristagare 🙂

• Elin2 juli, 2020 kl. 02:57
    • Svara

Men är det inte han själv då?

1. Det skulle det ju kunna vara, men han borde väl förstå att man inte kan bli populär genom att vara aggressiv?

2. För några år sedan skrev jag om en ”ungdomsklassiker” från mitten av 1980-talet men tyckte inte så mycket om den, vilket jag skrev. Författaren (som gett ut många omtyckta böcker i Sverige) kommenterade typ att min recension var det sämsta utlåtande ”denna prisade bok någonsin fått”. Kul för honom att han inte fått en dålig recension på 30 år, haha!

1. Haha! Lustigt att han gjorde sig omaket att kommentera din blogg om det nu var så hemskt 🙂

1. Ja, så hemsk var jag ändå inte. 😉

1. […] hos flera av de bokbloggare som Svedhem diskuterade med innan hon skrev (bland annat Enligt O och Feministbiblioteket) men vad jag menar är att situationen tyvärr inte verkar ha förbättrats nämnvärt sedan […]