Recension: Chi, Zijian; Godnatt, ros; 2011

Godnatt, rosDet lilla svenska förlaget Wanzhi översätter kinesisk litteratur och ger ut här. Godnatt, ros av Zijian Chi är översatt av Anna Gustafsson Chen och gavs ut 2020 i Sverige. Författaren är född 1964 och av Wikipedia att döma, verkar hon ha gjort politisk karriär i Kina. Hon är en väletablerad författare som vunnit många priser för sina böcker i Kina.

Xiao’e är en ung kvinna, med jobbigt förflutet som försöker hitta sig en bra tillvaro i den kinesiska staden Harbin. Hon hittar en kvinna som hon kan hyra ett rum hos, judiska Elena från Ryssland, och en vänskap dem emellan växer fram. Xiao’e har haft många och hopplösa pojkvänner, men hon drömmer om att gifta sig. Hennes föräldrar är döda och hennes närmaste släkting är en bror. Hennes biologiska far var en våldtäktsman som våldtog hennes mor och styvfadern hatade både mor oh dotter för det. Det visar sig att Elenas förflutet också är jobbigt och fullt med skamkänslor och ju mer de lär känna varandra desto mer får vi veta om Elenas liv.

Jag tyckte riktigt mycket om Godnatt, ros. Det var en blandning mellan gammalt och nytt och en inblick i det moderna Kina. Det verkar fortfarande vara stor skillnad på stad och land och Xiao’e verkar ha svårt att hantera detta med att hon är en oäkting och om hon verkligen inte ska berätta det för någon. Hon vill tro att världen är mer liberal än vad hennes bror antyder. Samtidigt hatar hon sin biologiska far för vad han gjorde mot hennes mor.

Historien om Elena fångade mig också. Den vävdes in på ett fint sätt i historien om Xiao’e och genom den fick jag som läsa veta mycket om judar i Kina under och efter andra världskriget. Således var det inte bara en spännande roman, utan också en bok som gav mig mycket kulturellt och historiskt. Det är därför jag älskar världslitteratur så mycket. Det finns inget bättre sätt att lära sig om världen än genom bra skönlitteratur!