Om sport, mansrollen och ÖFK på New Republic

Paneldiskussion på New Republic

En fördel med att inte ha ett jobb är att man kan gå på coola seminarier på dagtid. Idag var jag och lyssnade på ett mycket intressant samtal om mansrollen och idrottssverige. Östersunds sportchef var ditbjuden för att berätta om en liten annorlunda satsning de gjort i sitt lag.

Samtal om våldsförebyggande arbete med ÖFK

I panelen: Daniel Kindberg, ordförande Östersunds Fotbollsklubb och Peter Svensson, expert på våldsprevention och maskulinitetsnormer inom idrotten. Moderator: Klara Spangenberg, New Republic.

Östersunds FK har gjort en ovanlig satsning där spelarna inte bara tränar fotboll, utan också dansar balett, har bokcirklar och målar. Daniel Kindberg menar att denna satsning gör att de vinner fler matcher. De jobbar också aktivt med att få en bättre kultur i klubben och vill bryta gammal maskulinitetskultur. De har ett bra samarbete med Peter Svensson som jobbar med våldsprevention.

Peter berättade att han håller utbildningar för spelare och ledare. Han tror att vi aldrig kommer att nå ett jämställt samhälle om inte idrottsföreningarna är med. Det går långsamt, men han är glad för att lag som ÖFK går före. Han pratade också mycket om hur manliga miljöer leder till våld utanför planen.

Jag tyckte att samtalet var mycket intressant. Det var kul att höra mer om ÖFK:s satsning med kultur och sedan det i perspektiv med våldsprevention. Enligt Peter skulle ÖFK:s satsning kunna göra mycket för unga män i hela Jämtland. Förebilderna i fotbollslaget som visar att tuffa kullar också kan måla och dansa, är oerhört betydelsefull enligt honom.

Tyvärr verkar resten av Fotbollssverige inte vara med på noterna. Se Icas reklam nedan, en reklam som skulle syfta till att visa att fotbollslandslaget är för mångfald. De lyckas få in ett sexistisk mammaskämt och en örfil. Fräscht. Eller inte. Det är tyvärr en lång väg kvar, men samtalet gav ändå hopp om att något nytt görs.

Samtalet leddes av min vän Klara Spangenberg och ja hon är min vän, men måste ändå säga att hon skötte det med bravur!