Nyårslistor 2021: Årets bästa kulturupplevelser

2022

Den sista nyårslistan för i år kommer kanske aningen sent, men jag ville lista 2021 års främsta kulturupplevelser. Nu har vi ju fått kultura oss som om vore det 2019! Eller inte riktigt, jag har kulturat mig en del med munskydd. Jag hoppas innerligt att 2022 blir ett år fullt av underbara kulturella aktiviteter, såväl i Sverige som utomlands.

Mina fem största kulturupplevelser 2021

Valletta

Valletta stad: Jag nämner hela staden, då ju den är rätt liten till storleken och omges av en mur. Här fanns det underbara hus och pittoreska gator att titta på. Det var härligt att strosa omkring och titta på allt. Det var så fint att se att det även byggts en del nytt och att de har gjort att det nya passar in i det gamla. Maltas parlament ligger där det låg en parkering förut och är byggd i samma stil som omgivningen. Mycket smakfullt!

Konstmuseet i Valletta

Konstmuseet i Valletta: Äntligen fick jag gå på ett konstmuseum i min egen takt igen! Inga barn som störde, utan enda störningsmomntet var munskydd. Fint museum, även om jag såklart sett flera mer imponerande konstmuseum i mina dagar. Jag gick på kvinniojakt, precis som Mia Kankemäki, och jag fann en del.

KGB-museet i Tallinn

KGB-museet i Tallinn: Äntligen fick jag besöka KGB-museet i Viru Hotel i Tallinn! Resan till Tallinn i oktober var en otrolig energikick och extra plus var att sonen och hans kompis var så pass intresserade och förstår så pass mycket engelska att vi kunde gå den guidade turen,. Tyvärr var det lite väl mycket prat, för den engagerade guiden ville verkligen understryka hur fruktansvärd den sovjetiska ockupationen var, men vi fick se allt vi ville och mer därtill (utsikten var vacker, men när den ackompanjeras av en femåring som vill klättra upp på kanten för att se mer, var det för mycket för den här mamman).

Friedensreich Hundertwasser

Hundertwasser-utställningen på Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn: Det var fantastiskt att få se en av mina favoritkonstnärer på en sådan gedigen utställning i Sverige. Mina barn blev dessutom så begeistrade att de har talat om att åka till Wien och se alla hus han gjort.

Yttrandefrihetstorget på bokmässan

Bokmässan: Jag slänger in bokmässan såhär som nummer fem. Det var roligt att få träffa folk igen, vara i Göteborg och såklart hänga i Svenska mässan. Det var mindre roligt att gå genom öde korridorer och sitta på seminarier som var mer anpassade för webb än live. I september är jag tillbaka, var så säkra!

Bonus

Voyage

ABBA släppte en ny skiva: Förlåt, men det är för stort för att inte komma med på ett hörn. Dock strosar jag hellre omkring i en vacker stad, eller på ett trevligt museum än sitter hemma och lyssnar på musik.