Feministbrud på kulturjakt i Skärhamn

Skärhamn

Vi var mest på Landsort i sommar, men har gjort lite andra utflykter också. När vi inte kunde träffa alla vi ville i Kullavik söder om Göteborg, bestämde vi oss för att ta omvägen via Tjörn istället. Vi åkte till Skärhamn och åt lunch, badade och besökte Nordiska akvarellmuseet. Det var en fin tur och vi hade verkligen tur med vädret. I Skärhamn ler kyrkan. Med andra ord blir du inte bara glad av att se den vackra byn, du blir även glad för att något hela tiden ler mot dig!

Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn

Om du inte bara vill äta skaldjur och bada i salt hav är Nordiska akvarellmuseet den självklara aktiviteten i Skärhamn. Mina barn är inte jätteförtjusta i konstmuseum så jag hade jobbat på dem länge för att vi skulle få ett trevligt besök här. Museet har egna samlingar som de vanligtvis visar, men i år var det utställning för hela slanten. Utställningen var med en av mina absoluta favoritkonstnärer, Friedensreich Hundertwasser, så att barnen skulle gnälla sig igenom hela utställningen fanns inte (de ser lite bistra ut på bilden, men det är pga sol i ögonen och inget annat).

Friedensreich Hundertwasser

Jag tycker egentligen mest om Hundertwassers arkitektur och när han målar hus blir det också helt fantastiskt.

Friedensreich Hundertwasser

Människan som kissar, som var en vävd matta, var en favorit hos stora, men framförallt hos små.

Friedensreich Hundertwasser

Hundertwasser har mycket miljötänk i sin konst och din filosofi. Han har gjort många affischer till olika miljöprojekt. Han har även gjort den här fina till Olympiska spelen i München 1972 och med tanke på att det nyss var OS så visar jag den. Är den inte helt underbar?

• Helén13 augusti, 2021 kl. 08:11
    • Svara

Åk till Pilane skulpturpark också nästa gång du är på Tjörn. Den älskar både stora och små, och det finns gott om plats att springa av sig!

• Hanna16 augusti, 2021 kl. 09:50
      • Svara

Det blir det nästa gång! Var på önskelistan, men vi hade inte så mycket tid.