ABBA Voyage – en fin musikresa tillbaka i tiden

Voyage

Nu skriver jag ett nytt inlägg eftersom mitt gamla försvann. Så oroligt tråkigt när det är ett inlägg man lagt ner så mycket tid på. Jag har nu efter en vecka lyssnat på ABBAs nya platta Voyage och jag ä glad och lycklig över alla nya fina låtar som skrivits och alla den nostalgi som väller upp inom mig. För det är nostalgi och hur ABBA lät förr, även om det är nytt.

Jag har roat mig med (och nu hoppas jag att jag fått till all text så bra som i det inlägget som försvann), att placera in de nya låtarna på ABBAs gamla skivor. Några känns som att de skulle varit med på en senare platta och några på lite äldre. Jag har inte placerat någon så tidigt som på Ring ring eller Waterloo, men annars är alla skivor representerade.

Håller du med? DU får länkar till deras album så att du kan stödkolla vilken låt som är med var. Sedan undrar jag såklart vilken som är din favorit. Mina är Don´t shut me down och I can be that woman.

ABBAs album

1973 Ring Ring
1974 Waterloo
1975 ABBA
1976 Arrival
1977 The Album
1979 Voulez-Vous
1980 Super Trouper
1981 The Visitors
2021 Voyage

Voyage

1. I still have faith in you – Souper trouper

Öppningsspåret är en av de nya låtarna och jag håller här med Feminia om att låten borde varit avslut. Den är lite för pampig för att inleda. Det är låt som skulle passa på något av de senaste albumen och jag tycker att den skulle passa bra på Super trouper tillsammans med The winner takes it all och Lay all your love on me.

2. When you danced with me – ABBA

Feminina säger att den med sin folkmusikinspirerade sound låter dom Dum dum diddle från Arrival. Jag skulle säga att den passar ännu bättre på plattan innan, ABBA, då den känns gammal och inte tillhör ABBAs riktiga glansperiod.

3. Little Things – The visitors

Det här låter som en ganska tråkig, sen låt i ABBAs karriär. Det är en jullåt, som tyvärr aldrig kommer upp i Happy new years glans, utan känns som en dålig uppföljare. Jag placerar den därför på deras sista skiva The Visitors, skivan efter Super trouper som hade med Happy new year.

4. Don’t Shut Me Down – Voulez-Vous

En av de bästa låtarna på Voyage och jag känner att det är lite mitt i ABBAs karriär. Den påminner om AngeleyesVoulez-Vous, så jag placerar den där.

5. Just a Notion – Arrival

Den här ska tydligen ABBA jobbat med under tiden de tog fram Voulez-Vous. Jag tycker inte alls att den passar där, men kanske var det därför den aldrig kom med. Jag skulle istället sätta in den tidigare, på Arrival. Passar bra ihop med Why did it have to be me.

6. I can be that woman – The album

Här är en av de låtar som jag tycker bäst om på Voyage och jag tycker att den påminner lite om an av mina absoluta ABBA-favoriter One man one woman, så jag placerar dem på samma platta – The album. Den påminner kanske mer i soundet om Andante, andante som kommer på plattan efter, Super trouper, men texten är mer klockren för The album.

7. Keep an eye on Dan – Super trouper

Det här är inte den bästa låten på Voyage, men inte heller den sämsta. En lite medelmåttig låt på Super trouper, skulle jag säga.

8. Bumblebee – The album

Den här var kanske den mest svårplacerade låten, men jag har landat i att den borde passa in på The album med andra lite knepigare (enligt mycket tycke) låtar som I wonder och I’m a marionette.

9. No doubt about It – Voulez-Vous

En klassisk Voulez-Vous-låt som säger jag! Upptempolåt som passar bra bland låtar som As good as new och Kisses of fire.

10. Ode to freedom – The visitors

Det här en klassisk sen låt i ABBAs karriär och jag säger därför att den får vara med på The visitors. Kanske skulle den även passat på Opus 10, deras tionde album som aldrig blev av. Ode to freedom känns lite lagom deppig så att den passar in på ett skiva där personerna har skiljt sig och inte längre står tillsammans på omslaget.