Feministbrud på kvinnojakt på konstmuseet i Valletta

Härmed startar jag en underrubrik till Feministbrud på kulturjakt. Sedan jag läste Mia Kankimäkis bok Kvinnor jag tänker på om natten tänker jag gå på kvinnojakt på alla konstmuseer jag besöker. Jag har gjort det förut, men nu ska det ske i mer organiserad form. Min första kvinnojakt skedde på konstmuseet i Valletta. Resultatet var som förväntat, rätt skralt.

Konstmuseet i Valletta

Här är flaggskeppet på konstmuseet i Valletta. Det är självklart ingen kvinna som målat den, utan den italienska konstnären Raphael. Tavlan hänger på National Museum of Capodimonte i Neapel och jag har inte förstått vad den gör på konstmuseet i Valletta. Den verkar inte vara utlånad. Finns det två Madonna of divine love? Någon som vet?

Konstmuseet i Valletta

Den första tavlan jag hittade, som var målad av en kvinna, var denna otroligt vackra och stora tavla. Det är ett odefinierat landskap av Mary De Piro, konstnär som föddes på Malta 1946.

Konstmuseet i Valletta

Det här vackra färgsprakande verket är målat av Josette Caruana, född 1956 på Malta. Tavlan hängde i rummet för samtida och inhemsk konst, precis som den ovan.

Konstmuseet i Valletta

En tavla jag blev rikgit förtjust i visade sig också ha en kvinnlig upphovsman. Den här underbara målningen kallar konstnären Sommarkväll och hon som målat heter Celia Borg Cardona, född 1957 på Malta. Konstmuseet i Valletta

Sen var det stopp. inga fler kvinnor, vad jag kunde se. Jag lägger dock upp några andra favoriter. Den här, Marí äggförsäljerskan, tyckte jag mycket om. Den är målad av maltesiska Esprit Barthet.

Konstmuseet i Valletta

Den maltesiska konstnären Antonio Sciortino har porträtterat massor av kvinnor.