Feministbrud på kulturjakt i Valletta

Valletta var en underbar liten stad. Den har bara runt 6000 invånare och från vissa ställen i staden ser du slutet på den åt flera håll. Det är lite som att Gamla stan skulle vara huvudstad i Sverige, för Valletta tar liksom inte slut vid stadsporten. Staden skulle med lätthet kunna räknas ihop med de närliggande städerna på var sin sida, med lite vatten emellan.

Hela Valletta är numer världsarv och det märks att Maltaborna är mycket stolta över det. Det går inte att undgå statusen. Den stora stadsporten var nybyggd, men hur nybyggd fattade jag först när jag skulle skriva det här inlägget. Se nedan för länkar till före-bilder.

Valletta

Strax innanför stadsporten ligger den här gatan, där vi åt de flesta middagar. Vi kallade den – såklart – för lampgatan.

Valletta

Husen i Valletta är kända för sina utanförhängande burspråk i olika färger.

Valletta

Fler burspråk, här i rött, beige och grönt. Även en liten religiös hörna, något som inte är ovanligt i den här staden.

Biblioteket i Valletta

Biblioteket i Valletta.

Saint John's Co-Cathedral

Saint John’s Co-Cathedral i centrala Valletta är en katolsk kyrka som är tillägnad Johannes Döparen. Det är en oerhört vacker och utsmyckad kyrka.

Saint John's Co-Cathedral

Hela golvet i kyrkan är fullt med gravar efter riddare, sammanlagt ca 400 stycken. Alla gravstenar är prydda med riddarens vapensköld. Barnen var oerhört fascinerade av alla dessa gravstenar.

Johannes Döparens halshuggning

Saint John's Co-Cathedral

I kyrkan hänger Caravaggios målningar av Johannes döparen, bland annat Johannes Döparens halshuggning. De var otroligt mäktiga att se. De övre målningar hänger inne i själva kyrkan och den nedre i ett angränsande rum.

Utanför stadsporten ligger en enorm vallgrav utan vatten. Oerhört vackert, men läskigt för den höjdrädda med vilda barn.

Valletta

Stadsporten sett från insidan av staden.

Precis innan för vallgraven och stadsporten ligger en modern byggnad, som är Maltas parlament. Parlamentet byggdes mellan 2011 och 2015 och före det var där en parkeringsplats. Nu är större delen av innerstaden bilfri. Byggandet av parlamentet var en del i att återbygga stadsporten. Arkitekten för parlamentet är Renzo Piano från Italien.

Titta gärna på stadsporten hur den såg ut 2006 och platsen för parlamentet 2005.

Utanför stadsporten ligger den här fina fontänen, som föreställer tre bronstritoner som håller upp ett stort handfat. Det är ett av Vallettas stora landmärken och ett modernistiskt konstverk från 1959 av Vincent Apap och Victor Anastasi, båda från Malta.