Lucka 15: Libanon – Superman is an arab av Joumana Haddad

Superman is an arab

Joumana Haddad är en feministisk röst från Libanon. I hennes bok Superman is an arab från 2012 gör hon upp med den patriarkala kulturen som hon lever i.

Haddad är arg och radikal, om det nu egentligen är så radikalt att anse att kvinnor och män borde kunna göra samma saker. Hon är exempelvis inte emot slöja eller andra typer av religiöst påbjudna kläder, men alla måste få välja själva. Titeln, Superman is an arab, syftar på att den arabiska mannen är som Stålmannen. Han har två identiteter och Haddad skulle föredra om han bara var Clark Kent och inte en som förställde sig.

Joumana Haddad bor och verkar i Libanon och hennes bok är ett inifrånperspektiv på religionen och kulturen och hon företräder de sekulariserade muslimerna. En viktig bok och en bok att ta lärdom av när vi diskuterar kulturella skillnader i Sverige. Vi får aldrig sätta  religiösa påbud före kvinnors rättigheter. Boken finns tyvärr inte på svenska, men tycker absolut att den borde översättas. En plats i en feministisk kanon förtjänar den absolut.