Recension: Haddad, Joumana; Superman is an Arab; 2012

Superman is an ArabJag älskade Joumana Haddads dikter och såg mycket fram emot att läsa Superman is an Arab, en debattbok av henne. Hon är inte en person som värnar om religiösa seder utan här är det pang på rödbetan. Arabiska män är Stålmannen – någon som förklär sig och inte är sitt rätta jag. Haddad föredrar Clark Kent.

Varje kapitel har tre delar, en dikt, en rant och sedan en argumenterande text. Hon skriver personligt om sitt eget feministiska uppvaknande och sedan vad som är fel i det arabiska samhället, område för område. Hon sågar äktenskapet, traditionen att kvinnor ska bära långärmat och slöja och såklart de hårt reglerade könsrollerna. Hon låter lite som en libanesisk Jessica Valenti eller Caitlin Moran. Hon är arg, hon är radikal och hon vill inget hellre än att kvinnor ska få vara människor – precis som män.

Jag älskar boken, men det finns ett men. Den fantastiska förskolan Egalia och dess pedagogik har nått Libanon, men tyvärr har Haddad gått rakt i motståndarfällan och tror att det handlar om att försöka att göra alla barn könsneutrala. Jag blev riktigt ledsen när jag läste det. Hon är emot könsroller, men tror inte att man kan utplåna könen. Det är synd bara att det inte var någon hon nämnde som tyckte så.

Haddad har en liberal syn på människor och alla har ett fritt val att själva få välja att bära slöja, det hon argumenterar emot är att kvinnor ska vara tvungna att bära klädesplagg som hindrar dem från att göra samma saker som män. Som exempel tog hon en vän som fick sitta och trycka i skuggan på stranden i varma kläder, medan mannen och sönerna lekte i badbyxor. Hon ser ingen som helst rättvisa i det.

Boken ökar förståelsen för sekulariserade kvinnor i mellanöstern och om fler läser den kanske färre ställer frågan till henne vilken politik Libanon har för att underlätta för ensamstående mödrar (en fråga hon fått och självklart finns någon sådan ambition över huvud taget inte). Sedan är bokens form mycket bra och rolig. Det finns massor av oneliners att sno från ranterna och dessutom är dikterna fantastiska. En bok att ha hemma i sin feministiska bokhylla.

1. […] Yousafzai – Jag är Malala (Pakistan) Kim Thúy – Ru (Vietnam) Joumana Haddad – Superman is an Arab (Libanon) Bua Boonmee – Miss Bangkok (Thailand) Hitomi Kanehara – Ormar och […]