Julstress och enorm trötthet – decembersummering 2022

Julgran 2022

December kändes inte som vanligt. Det blev mer julstress än vanligt och det berodde på flera saker. Dels kom jag lite i ofas när jag var bortrest på första advent och sedan drog barnens aktiviteter samt skolan ut på det in i det sista. Att ha börjat jobba igen efter semestern den första augusti märktes på humör och ork. Dessutom fick jag ett omtumlande besked strax före jul, som ni ska få höra mer om senare.

Det finns fortfarande pepparkaksdeg i kylen och julpyntet har mest lekts med av den yngsta familjemedlemmen. Jag har starka åsikter om hur det ska se ut och vara, men de visade sig att den yngsta också hade det. Så nu har jag kompromissat mer än jag trodde jag var kapabel till 🙂

Min läsning

Jag hann klart efter lite stressläsning i mellandagarna! 120 böcker 2022 var målet och det blev 121. Anledningen till att det blev en mer var att jag missat att lägga in en bok, vilket upptäcktes när statistik skulle sammanställas inför alla nyårslistor. Så kan det gå!

Läsa jorden runt: Jag skulle läsa böcker från 40 länder och i december blev det tillslut tre nya länder så att det blev 40 totalt.

1. Schweiz
  2. Norge
  3. Portugal

#kaffeochkulturvärlden: Månadens land var Nigeria och jag missade detta helt. Hade lite annat att tänka på i december, tyvärr.

Ukraina: Jag läste Ukrainas nationalhjälte Nikolaj Gogol, Ukrainska noveller. Läste även Yeva Skalietskas dagbok Du vet inte vad krig är.

Bokcirklar: Vi läser Härkomst av Saša Stanišić från Bosnien/Tyskland.

Gott nytt år alla kära läsare!

1. jo, mycket med barnen, vi har tre födelsedagar också… Gott Nytt!

• Hanna1 januari, 2023 kl. 12:48
      • Svara

Det är ju så. Och många har varit ovanligt trötta den här hösten.