Feministbrud på kulturjakt på Kinnekulle

Vårrundan 2022

Mina barn i idyllen på Kinnekulle. Maj 2022.

Under vårrundan på Kinnekulle var vi både i Skeby och köpte rapsolja och i Falkängen och tog del av en gammal historia från ett brukssamhälle. Vi gjorde fler saker, även om vi bara gjorde en bråkdel av allt vi hade tänkt att göra. Vi började med att köpa importerat italiensk keramik av kvinnan med sommarstugan i vars trädgård mina barn gungar. Sedan åt vi mat på Kinnekullegården och efter alla andra ställen avslutade vi med ridning på islandshäst för barnen. Det var den absoluta höjdpunkten för dem.

Lena och Fredrik på Kinnekulle

Ett stopp som var självklart var hos Lena och Fredrik, som är guld- och silversmeder. Fredrik och jag gick i samma klass på gymnasiet, så det är roligt att följa hans karriär. Jag har smycken som han har designat men just idag var det inte smycken som jag kände att jag behövde. Ett besök blev det ändå, men tråkigt att Fredrik var ute en sväng när vi var där.

Martin Hansson på Kinnekulle

Vi besökte också skulptören Martin Hansson, som gör underbara avbilder av djur. En säl skulle ju inte vara fel hemma, men det tillät tyvärr inte ekonomin den här gången. Roligt att titta på skulpturerna var det oavsett.

Götene biodlarförening

Götene biodlarförening stod och sålde honung utanför Husaby hembygdsgård och med tanke på hur mycket honung som konsumeras i den här familjen, passade jag på att köpa en burk. Bara en, för pappa hade redan lovat mig två burkar redan innan rundan.  Vi behöver våra bin och det känns viktigt att stödja lokala biodlare (jag gör det i vanliga fall också, även om jag oftast går omvägen via Ica). Jag passade också på att köpa bivaxljus, även om säsongen är helt fel. De kommer att läggas i jullådan för framtida bruk!

Hus i Husaby

Barnen började bli riktigt möra, så på vårt sista stopp (faktiskt efter ridningen) i närheten av Husaby valde vi att inte besöka skulpturparken (som tog inträde), men vi kunde köpa glass, njuta av det här vackra huset samt lyssna på två fantastiska unga killar som trubadurade utanför parken.

1 ping

1. […] Konstrunda på Kinnekulle: Tänk att väder kan göra så mycket! Familjen stuvade in sig i bilen och tog med farfar och åkte hem till mormor och morfar för att åka på konstrunda på Kinnekulle i början på maj. Vädret var strålande, barnen glada och vi besökte många fina lokala konstnärer och konsthantverkare och köpte med oss dukar och skålar hem. […]