Feministbrud på kulturjakt i Hällekis

Falkängen

På Vårrundan på Kinnekulle besökte vi den numera hantverksbyn Falkängen. Det var trevligt att besöka alla lokala konsthantverkare, men det som verkligen satte spår var historien bakom området. Falkängen ligger i Hällekis vid Vänerns strand i Götene kommun. Husen ovan rymde åtta lägenheter och var bostäder och människor som jobbade på cementfabriken och deras familjer.

Falkängen

I Hällekis växte industrierna fram under 1700-talet och i slutet av 1800-talet blev det som tidigare varit alun- och kalkbruk en cementfabrik. Då ökade behovet av bostäder och det var så Falkängen växte fram. Ni kan se cementfabriken bakom huset och de nyutslagna träden. Fabrikslokalerna finns kvar, trots att Cementa lade ner 1973. Husen rymmer idag konsthantverkare och några museum.

Falkängen

Vi får bara titta men inte röra eller ens gå in i, men här har ni en typisk lägenhet från Falkängen. Lägenheten tillhörde Elsa Westerberg, den sista personen som flyttade ifrån området. Året var då 1984 och husen hade börjat förfalla. Dåvarande landshövdingen såg dock till att få statliga medel för att renovera husen och idag är Falkängen den äldsta bevarande bruksgatan i Sverige.

Falkängen

Idag ryms blanda annat denna fantastiska Tantverkstad. Jag köpte inget just här, men i en annan av de pittoreska hantverksbutikerna köpte jag en vacker löpare i regnbågens färger, som min dotter tyckte att vi skulle ha på bordet (som ni nu också har på bordet).

Som kuriosa berättade min mamma att både min morfar och min morbror har jobbat på Cementa. Det var runt 1955 och de måste ha veckopendlat. De bodde på pensionat i närheten, men inte på Falkängen. Min mamma var ca fem år när det begav sig och min morbror 12 år äldre. Min morfar är inte pappa till min morbror, så det var lite extra fint att de åkte iväg och arbetade tillsammans. Det här blev ett spännande tillägg till det fina besöket!