Recension: Persson Giolito; Malin; I dina händer; 2022

I dina händerMalin Persson Giolitos bok Störst av allt fick mycket fin kritik och jag tyckte om den. Nu har hon kommit ut med en ny bok, I dina händer, och den är dessutom också nominerad till årets bok. Självklart ville jag läsa den! Jag lyssnade på den på Storytel och uppläsare var Alexander Salzberger. Boken är utgiven på Wahlström & Widstrand.

Rönnviken och Våringe, två (fiktiva) orter utanför Stockholm som ligger nära varandra, men där invånarna har helt olika förutsättningar. En dag blir Dogge, från det fashionabla Rönnviken, vän med Billy, som bor med sin mamma och tre syskon på liten yta i Våringe. Båda har det tufft på olika sätt, Billy för att han är fattig och bor i ett område där alla kidsen ser upp till gangstrarna och Dogge för att hans föräldrar skiter i honom och senare dör hans pappa i cancer. De är bästa vänner och gör allt för varandra, ändå skjuter Dogge Billy i huvudet så att han avlider. Polisen Farid, som känner dem båda, sätts på fallet.

Det är en hårdkokt deckare där vi förstår att det inte kommer gå bra för någon av de inblandade. En ung kille, ett barn, skjuter sin bästa vän i huvudet för att han blivit tillsagd att göra det, är inte ett uppmuntrande tema för boken. Jag tyckte i början att det var väl svart, men det är en viktig skildring av den gängkultur som finns i våra förorter. Att det är en kille från ett rikt område känns som en symbol för att det inte är hudfärg eller etnicitet som är avgörande, utan i vilka kretsar man hamnar.

Malin Persson Giolito skriver spännande och bra och det var lätt att engagera sig för mamman Leila som bara ville sina barn väl, men att det ändå gick så fel. Det var också oerhört gripande om den oseriösa pappan Teo, som trots att han både söp, tog droger och inte satte gränser ändå var den fasta punkten i Dogges liv. Modern var helt oförmögen att ta hand om honom från den dagen som Teo blev sjuk. Att Dogge tagit droger sedan han var tolv år, gick både modern och fadern fullkomligt förbi.

Det var en gripande bok på flera sätt och den ger oss också flera sidor av saken. De killarna som super slåss och aldrig åker dit, det må kanske vara synd om dem på något sätt, men det är också andra som drabbas av deras brott i andra ändan. Människor som är helt oskyldiga.

1 ping

1. […] om boken har exempelvis Enligt O, Lyrans noblesser, Feministbiblioteket och Stories from the city, stories from the […]