Feministbrud på kulturjakt i Skeby

Skeby

Vi har deltagit i Kinnekulles vårrunda i år och hade en fantastisk dag den 7 maj. Vårrundan är en konst- och kulturrunda som gallerier, konsthantverksförsäljare, lokala producenter och andra deltar i. Vi startade med en lokal producent, Skeby Gårdar, som säljer rapsolja. Som före detta kommunikatör på Stiftelsen Lantbruksforskning och med en stor förkärlek för lokalproducerad mat, var målet en självklarhet. Skeby ligger strax utanför Källby, för den som är hyfsat bevandrad i trakten.

Skeby gårdar

Den stora överraskningen när vi kom in i fabriken var att dottern till ägaren ställde ut sina foton. Vi köpte print av henne och jag tyckte att det var roligt att bilderna dels kommer från landsbygden och dels kommer från mina hemtrakter. Fotografen heter Frida (efternamnet missade jag tyvärr) och finns på Instagram som @ingafridas.

Skeby gårdar

Det vackra rapsfältet som nästan bildar Ukrainas flagga (lite för ljus himmel), tänkte jag kunde bli en fin bild på vår vägg hemma.

Skeby gårdar

Det var stor rundvandring i fabriken, för den som ville. Fabriken fyller 10 år. Barnen uppskattade att känna på raps och jag var faktiskt också och stack ner mina händer och kände mig som Amelie från Montmartre.

Skeby gårdar

Vi gick inte från fabriken tomhänta. Ungarna fick se svensk livsmedelsproduktion i liten skala. Jag ville att de skulle få med sig lite av min barndom också, men landsbygd, lantbruk och underbara vyer. Ett mycket fint besök!