Vi ska åka på semester till Berlin!

Berlin 1995

Brandenburger Tor i någon slags motljus. Bild tagen mitt på dagen i ett mulet Berlin och kommer från ett gammalt positiv. Juni 1995.

Vi har rest till Malta på höstlovet och när man bor i villa i tider där elpriset har skjutit i höjden och räntorna pekar uppåt, så är det inte semester långt bort som står överst på agendan. Vi har ändå landat i att göra någonting med barnen i sommar och bestämde oss tillslut för en weekendresa. Jag upptäckte att det var mycket olika priser så Paris fick strykas från önskelistan. Så även London. Jag jämförde alla tänkbara ställen och valet föll på det billigaste, men absolut inte tokigaste – Berlin.

Vad i all sin dar kan man göra i Berlin när man inte har något Disneyland eller Eiffeltorn att locka med? Tja, ganska mycket såklart. Det mesta handlar om insäljning. Efter en snabbgoogling på ”Berlin mit kinder” hittade jag en hel del spännande. Om jag och maken törs, ska vi hyra en Trabant. Sedan ska vi ladda hem ett spel på telefonen som ska vara som någon slags escape-room i det fria och där man ska fly från Öst till Väst. Man kan bada i en bassäng i Spree och muren finns kvar på ett ställe. Vad kan gå fel? Barnen är redan superpepp!

DDR-museet i Berlin

Jag gravid med Selma på DDR-museet i Berlin. Mars 2016.

Ett besök på DDR-museet står också självklart på agendan. Jag tror att barnen gärna vill se både vardagsrum och fängelseceller som de har där. Det visualiserar skillnaderna mellan öst och väst på ett bra sätt och här tänkte vi hålla lite föreläsningar före resan. Våra barn är inte jättemottagliga för föredrag om historia, men jag ska verkligen jobba på det här. Med spel och roliga museum tänker jag mig att lärandet kanske går lättare. Det KAN vara önsketänkande, men jag hoppas inte.

Skrattande par på Brandenburger Tor

Skrattande par på Brandenburger Tor. Mars 2016.

En gång skulle vi inte gå till Brandenburg Tor, eftersom vi sett det och jag inte orkade gå så långt. Bilden ovan är tagen när vi upptäckte vårt misstag. Det blev taxi till historiska museet efter den fadäsen. Hit tänkte vi – såklart – ta barnen.

Alexanderplatz

Alexanderplatz i snöslask. Januari 2013.

Jag hoppas att det blir lite tid för shoppning, men eftersom hälften av familjen hatar det får vi se vad det bli. Gallerian på Alexanderplatz är, trots sin kommunistarkitektur, ett rätt trevligt ställe att shoppa. Inte kläder kanske, men andra saker. Vin finns det gott om att köpa här, till exempel. När jag var där 2013 fick Hugo en Sandmann (John Blund) och 2016 fick Selma en speldosa av god tysk kvalitet.

Sedan återstår vad jag ska läsa inför, under och vad jag ska köpa på Dussmann. Jag återkommer med semesterutmaningar och annat! Och vad tycker DU att jag och min familj ska se och göra i Berlin?