Feministbrud på kulturjakt i Sundsvall

Vi kommer på olika sätt att överleva den årliga resan upp till makens släkt i Örnsköldsvik. I år startade vi tidigt och planerade in ett ganska långt stopp i Sundsvall. Min önskan var att få se Stenstan, men efter noga övervägande så föll valet på Norra berget och ett stort friluftsmuseum i kombination med lekplats och springytor. Dessutom fanns det en bra buffé på en restaurang här (barnen åt sig mätta på broccolisoppa!).

Sundsvall från ovan

Jag fick se Stenstan från ovan. Dessutom GIF Sundsvalls hemmaarena och det är inte fy skam! Det fanns ett utsiktstorn här, men det hade lite för långa staket och lite för stora hål som en treåring kan falla igenom så jag bar ner en skrikande treåring så fick pappan och snart åttaåringen njuta av utsikten från lite högre höjd.

Äng och gärdesgård i Sundvall

Friluftsmuseet var toppen och dessa vyer var så idylliska att de nästan kändes som att det var i verkliga naturen. Till denna härliga gärdesgård hörde några fäbodar med trädjur i. Barnen älskade att leka där.

Gammal gård och café i Sundsvall

Husen är så vackra i den här delen av Sverige. Här är Trampmangeln, som är uppkallat efter den stora mangeln som stod i husets källare och är från början av 1800-talet. Idag är det ett glasscafé här.